Vinterdæk: gode råd for tryg og sikker kørsel - Sommerdæk mod vinterdæk: Michelins test på sne

Sommerdæk mod vinterdæk: Michelins test på sne

Vinterdæk Udgivet den 15/02/13 af Erik

Vidste du, at hvis du kører med sommerdæk på en snedækket vej med 40 km/t, skal du regne med dobbelt så lang bremselængde som med vinterdæk? Det har rezulteo tjekket under en række tests tilrettelagt af Michelin på banen i Val-d’Isère i Savoyen.

Michelins test på sne: Sommerdæk mod vinterdæk Copyright © : Rezulteo

Vinterdæks egenskaber kommer særligt til udtryk på snedækkede veje. Det beviser Michelins tests ubestrideligt på banen i Val-d’Isère i Savoyen.

Bremsetest

Anvendte biler: Renault Mégane 3

Anvendte dæk: Michelin Alpin 4 (vinterdæk) og Michelin Primacy 3 (sommerdæk)

Dimensioner: 195 65R15

Underlag: fastkørt sne

Testbetingelser: rullende start med 40 km/t, maksimal opbremsning fra et afmærket område.

Resultat: Den bil, som er monteret med sommerdæk, har dobbelt så lang bremselængde som bilen med vinterdæk. Med Primacy 3 har bilen næsten ingen trækkraft på sne og en dårlig retningsstabilitet, og det går alvorligt ud over den aktive sikkerhed. Med Alpin 4 ser det ganske anderledes ud. Bilen ligger stabilt, effektivt og sikkert.

Test af trækkraft

Anvendte biler: BMW Serie 1

Anvendte dæk: Michelin Alpin 4 og Michelin Primacy 3

Dimensioner: 205 55R16

Underlag: fastkørt sne

Testbetingelser: rullende start med lav hastighed i første gear og gradvis acceleration for at komme over en mindre bakke.

Resultat: På et baghjulstrukket køretøj som BMW Serie 1 er det dårlige greb særdeles mærkbart. Med sommerdæk er BMW'en næsten ude af stand til at flytte sig. Hver start kræver kyndig brug af speederpedalen. Derimod er der ingen vanskeligheder med Alpin 4. I denne øvelse har det en markant fordel i forhold til Primacy 3.