Vinterdæk: gode råd for tryg og sikker kørsel - Sailun dæk: prøvekørsel og introduktion på banen i Val d'Isère

Sailun dæk: prøvekørsel og introduktion på banen i Val d'Isère

Vinterdæk Udgivet den 15/01/14 af Julia

På markedet for kinesiske dæk findes utallige produkter, som til tider er svære at gennemskue. I dette stærkt konkurrenceprægede markedssegment forsøger en række mærker at gøre sig gældende med deres produkters kvalitet. Det er f.eks. tilfældet med Sailun, som tilbød os at prøve nogle af mærkets vinterdæk.

Sailun dæk til prøvekørsel Afkodning af Sailun vinterdæks ydelser under prøvekørsel på snedækket bane i Val d'Isère - Copyright © : rezulteo

Importøren af Sailun produkter i Europa oplyser, at disse dæk ikke kan klassificeres i samme kategori som de fleste af konkurrenterne. For ganske vist er priserne logisk nok meget agressive i sammenligning med de store markedsaktørers, men Sailun satser også på fabrikationskvaliteten.

Med en årsproduktion på 13 millioner dæk ligger Sailun som nr. 20 blandt verdens dækproducenter. Produktionen ledsages af et F&U-center med 300 teknikere, der samarbejder tæt med universitetet i Qingdao.

Denne struktur sikrer muligheden for at tilbyde et fyldigt udvalg med en bred dækning af størrelser. Helt konkret består Sailuns udvalg af UHP-sommerdæk (Ultra High Performance), SUV-dæk og dæk til varevogne. Ikke at forglemme vinterdækserien, som vi beskæftiger os med i dag.

Prøvekørsel i BMW med Sailun dækCopyright © : Sailun

Introduktion til vinterdækserien

Sailun satte os stævne på vintersportsstedet Val d'Isère for at gennemføre en række tests, som skulle vise produkternes konkurrencedygtighed.

Målet var ikke at bevise, at Sailun dæk kunne hamle op med specialister i vinterdæk til europæiske forhold, men snarere at det er muligt at finde dæk med tilfredsstillende vinterspecifikationer til en rimelig pris på markedet.

Sailuns vinterdækserie består af Iceblazer WST1WST2 LT og WSL2. Det er sidstnævnte, vi fik lejlighed til at prøve på biler i forskellige kategorier, nemlig med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk (Xdrive).

Sailun havde på forhånd bestemt, at vi kun skulle afprøve produkterne på Val d'Isère banens sne- og isafsnit i klassiske kørselssituationer med opbremsning, bremsning i sving, acceleration osv.

Under disse prøvekørsler kunne vi konstatere, at dækket som helhed virker sundt og betryggende. WSL2 leverer en absolut pæn trækkraft, og køretøjet bevarer retningen i sving, selv i bremsefaser.

På de forskellige prøvekørte biler kunne der mærkes en god balance for/bag. Det betyder beherskede understyrings-(vigende foraksel) og overstyringsfænomener (vigende bagaksel).

Det ville have været ideelt at sammenligne dette Sailun dæk med en konkurrent eller selv et dæk i en højere kategori for præcist at kunne vurdere ydelsesniveauet. Vi ville også gerne have afprøvet dækket under andre forhold, bl.a. på tør og våd asfalt, for at få et overblik over dets samlede præstationer.

Det kan konkluderes, at Sailun WSL2 har tilfredsstillende ydelser på tilsneet underlag og et globalt set godt sikkerhedsniveau. Sailuns teknikere lader til at have udført et godt stykke arbejde på de områder, vi kunne bedømme. Men vi er ikke i stand til at udtale os om dækkets ydelser under andre forhold, f.eks. kørsel på asfalt.