Vinterdæk: gode råd for tryg og sikker kørsel - Hvorfor er to vinterdæk ikke nok?

Hvorfor er to vinterdæk ikke nok?

Vinterdæk Udgivet den 20/03/13 af Erik

For at spare kan det være fristende kun at montere vinterdæk på drivakslen. Denne almindelige praksis er dog ikke ufarlig. Det har rezulteo tjekket under en række tests tilrettelagt af Michelin på banen i Val-d’Isère i Savoyen.

To eller fire vinterdæk? Michelins test To eller fire vinterdæk? Michelins test - Copyright © : Rezulteo

 

Det er ret almindeligt at køre med vinterdæk på forhjulene og sommerdæk på baghjulene, men bilisterne er ikke altid klar over, hvor farligt det er. Denne løsning forringer nemlig bilens køreegenskaber betydeligt.

Hvad sker der, når der monteres dæk med forskellig gummikvalitet? Når temperaturen kommer under 7 °C, reagerer de to typer dæk omvendt, og mens vinterdækkets egenskaber udfolder sig i kraft af det høje silicaindhold, bliver sommerdækkets gummiblanding hård i kulde. Resultat? Forskelle i greb på fordæk og bagdæk.

I praksis betyder det en tendens til understyring (vigende foraksel) eller overstyring (vigende bagaksel) afhængig af, hvilken aksel sommerdækkene er monteret på.

Se en demonstration på en vidéo fra Michelins prøvekørsler på banen i Val-d’Isère.

Snekørselstest


  • Anvendte biler: Renault Mégane 3 og Peugeot 3008.  
  • Dækmontering: Michelin Alpin 4 (vinterdæk) på forhjulene og Michelin Primacy 3 (sommerdæk) på baghjulene.
  • Dækstørrelser: 195 65 R15 på Mégane 3, 205 55 R16 på Peugeot 308.
  • Underlag: fastkørt sne.
  • Testbetingelser: slalom ved konstant hastighed med en normal, ikke sporty kørestil.

Resultat: Under disse forhold har bilen god trækkraft. Men ved den mindste aktivering af bremserne eller drejning af rattet skrider baghjulene kraftigt og uventet, og det kan næsten ikke undgås eller rettes op, hvis man ikke er vant til at håndtere og har foregrebet situationen.

Videoen viser, hvor vigtigt det er at dreje rattet modsat på et meget tidligt tidspunkt, inden bilen begynder at skride ud, for at begrænse risikoen for at snurre rundt. Reaktionsmønsteret forstærkes af sne, men kan også optræde i vådt, endog tørt føre.

Vi anbefaler, at der altid anvendes fire ens og ensartet slidte dæk på begge aksler. Hvis dækkenes slidgrad er forskellig, skal de mest slidte dæk monteres på forhjulene, da manglende greb på forakslen er lettere at kontrollere.