Vinterdæk: gode råd for tryg og sikker kørsel - 10 ting du bør vide om vinterdæk

10 ting du bør vide om vinterdæk

Vinterdæk Udgivet den 24/12/14 af Louise

Vi bringer her en sammenfatning af de hyppigst tilbagevendende emner med en gennemgang af de rigtige og de forkerte opfattelser.

Illustration vinterdæk De rigtige svar på alle tvivlsspørgsmålene om vinterdæk! - Copyright © : rezulteo

1. Man kan nøjes med at montere to vinterdæk:

 

FORKERT: Der skal monteres vinterdæk på alle fire hjul. Hvis der kun monteres to vinterdæk, risikerer man at forvrænge bilens køreegenskaber og gøre den farlig. Med en tendens til over- eller understyring afhængig af, om vinterdækkene sidder for eller bag. 

Videoillustration med en bil monteret med vinterdæk på forhjulene og sommerdæk på baghjulene på et snedækket underlag:

 

Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden  Kan man nøjes med at montere vinterdæk på forhjulene?  

 

2. En firehjulstrækker har ikke behov for vinterdæk: 

FORKERT: En firehjulstrækker duer absolut ikke på sne, hvis den ikke har egnede dæk, der sikrer et godt greb. Den kan oven i købet vise sig at være særdeles farlig ned ad bakke på snedækket vej, fordi den glider som en slæde på grund af sin vægt. 

 

Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden Har firehjulstrækkere behov for vinterdæk?

Bil og sneskyCopyright © : Nokian

 

3. Et vinterdæk er kun effektivt på sne:

FORKERT: Et vinterdæk er berettiget på alle underlag og under alle forhold, så snart temperaturen falder til under 7 °C. Til orientering kan det oplyses, at et sommerdæk i vådt føre ved en temperatur på 5 °C i gennemsnit skal bruge 4 meter mere til at bremse end et vinterdæk.


Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden Hvilke forskelle er der på vinterdæk og sommerdæk?

 

4. Dækkene skal pumpes højere op om vinteren:

RIGTIGT: Dækkenes tryk afhænger af omgivelsernes temperatur. Eftersom det målte tryk er lavere i koldt vejr, skal der lægges 0,2 bar til det tryk, der normalt anbefales i vinterperioden.


Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden Hvilket dæktryk om vinteren?

 

5. Et smalt dæk er mere effektivt på sne:

RIGTIGT: En mindre bred slidbane fremmer trækkraften og grebet på snedækket vej.

Hvis du vil kende de godkendte dækstørrelser til din bil, så klik her.

 

6. Vinterdæk til nordiske forhold og europæiske forhold er forskellige:

RIGTIGT: Vinterdæk til europæiske forhold er beregnet til en klassisk anvendelse i egne med tempereret klima, hvor bilisten kan komme ud for sne, asfalt og regn. Vinterdæk til nordiske forhold kaldes sommetider friktionsdæk og er konstrueret til strenge vinterforhold med meget stærk kulde. 


Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden Friktionsdæk til nordiske eller europæiske forhold, pigdæk og helårsdæk - vælg de rette dæk til vinterbrug

 

 

7. M+S-dæk er rigtige vinterdæk:

FORKERT: Den eneste mærkning, som attesterer dækkets vinteregenskaber, er 3PMSF (bjerge og snefnug, som står for Three Peak Mountain Snow Flake).


Hvis du vil vide mere, kan du læse guiden Er M+S-dæk vinterdæk?

M+S-mærketCopyright © : All Rights Reserved

8. Man må gerne køre med vinterdæk om sommeren:

RIGTIGT: Men med et vinterdæk opnås ikke et ydelses- eller sikkerhedsniveau, som kommer på højde med sommerdækkets, når termometeret stiger til over 7 °C. 
Desuden risikerer det at blive slidt langt hurtigere i varme.


Hvis du vil vide mere, kan du læse artiklen Må man køre med vinterdæk om sommeren?

 

9. Snedæk og vinterdæk er forskellige:


FORKERT:
Snedæk og vinterdæk til europæiske forhold er samme type produkt. Det er kun vinterdæk til nordiske forhold, der tilhører en særlig kategori.

 

10. Vinterdæk er dyrere end sommerdæk:

RIGTIGT: I samme størrelse er vinterdæk i gennemsnit 15-20 % dyrere end sommerdæk. Det skønnes imidlertid, at denne forskel vil blive mindre i de kommende år, efterhånden som vinterdæk bliver mere og mere udbredt.