Dæk og færdselssikkerhed - 80 % af de europæiske bilister kører med for lavt dæktryk

80 % af de europæiske bilister kører med for lavt dæktryk

Sikkerhed Udgivet den 27/05/13 af Anne

Det er den alarmerende kendsgerning, som Bridgestone er kommet frem til efter sin 8. dækkontrolkampagne i Vesteuropa. Desuden kører hver fjerde bilist med dæk, som er slidt ud over den lovlige grænse. Det er en følge af krisen, siger dækproducenten. Under alle omstændigheder er denne forsømmelse skyld i mange ulykker og i brændstofspild og overflødige CO2-udledninger.

Vedligeholdelse af dæk med for lavt tryk 80 % af de europæiske bilister kører med for lavt dæktryk ifølge Bridgestone. - Copyright © : Bridgestone

Som hvert år drager Bridgestone konklusionerne af den dækkontrol, som producenten gennemfører med jævne mellemrum i forskellige vesteuropæiske lande. De er mildest talt alarmerende. Ud af de 28 000 biler, der blev kontrolleret i 2012, viste det sig i 78 % af tilfældene, at bilisterne kørte med for lavt dæktryk, mod 63 % i 2011, dvs. en stigning på næsten 25 %.

 

Det er en følge af krisen, siger Bridgestone

Bridgestones dækkontrolCopyright © : Bridgestone
Men ikke nok med det, for kontrollen afslørede også, at hver fjerde bilist kørte med dæk, som er slidt ud over den lovlige grænse, mod 20 % i 2011, dvs. igen en stigning på 25 %. Undersøgelseslederne tilskriver denne udvikling den forringelse af købekraften, som er fulgt i kølvandet på den økonomiske krise. Forbrugerne skulle være fristet til at udskyde anskaffelsen af nye dæk for at begrænse deres udgifter. Af samme grund bruger de deres bil mindre og tjekker ikke så ofte dækkenes stand eller tryk.

 

Skyld i 150 000 ulykker i Europa

Det foruroliger dækproducenterne, som gør opmærksom på, at det er både farligt og dyrt at køre med for lavt dæktryk eller slidte dæk. For dæk i dårlig stand skulle være skyld i 153 000 ulykker i Europa og direkte ansvarlige for 6 % af trafikdrabene. Som bekendt forringer manglende tryk i dækket vejgrebet og stabiliteten ved bremsning. Derfor øges bremselængden og risikoen for akvaplaning i regnvejr. Og det gælder i endnu højere grad slidte dæk.

 

Omtrent 4 milliarder liter brændstof spildt

Desuden medfører utilstrækkelig vedligeholdelse af dækkene merudgifter for bilisten og for samfundet. Ifølge Bridgestone betyder et dæktryk, der er 0,5 bar for lavt, 2,4 % ekstra brændstofforbrug. Dækproducenten vurderer, at dæk med for lavt tryk er skyld i, at der spildes 3,9 milliarder liter brændstof om året og unødigt udledes 9,2 millioner tons CO2.

 

Den gyldne regel: se dækkene efter en gang om måneden

Den alarmerende konstatering giver anledning til at minde om, at dæktrykket skal måles en gang om måneden. Producentens anbefalede dæktryk fremgår af bilens instruktionsbog.Det står også på dørstolpen i førersiden eller på brændstofdækslets inderside.

 

Se mere:
>> 
Bridgestones hjemmeside om sikre dæk