Europæiske dækmærkning - Mærkning af dækkenes ydelser på trappernes

Mærkning af dækkenes ydelser på trappernes

Europæiske dækmærkning Udgivet den 07/09/12

Fra november 2012 skal dæk sælges med en mærkning, som oplyser kunden om deres ydelser. De valgte kriterier er sikkerhed, forbrug og støjniveau. Det er gunstige betingelser for miljøvenlige dæk.

Europæisk dækmærkning Copyright © : DR

Endelig vil forbrugeren kunne vælge dæk på et kvalificeret beslutningsgrundlag. Den nye lovgivning blev vedtaget af Europa-Parlamentet i april 2009 og træder i kraft for salg af dæk fra og med 1. november 2012.

Der er valgt tre parametre.

Ifølge ordningen skal dæk fremover sælges med en mærkning, som oplyser om tre ydelsesparametre:

• Dækkets bidrag til brændstofbesparelser  

• Bremseegenskaber i vådt føre

• Rullestøj afgivet til omgivelserne

Bestemmelserne gælder for dæk til personbiler, lette varevogne og lastbiler fremstillet fra og med juli 2012. Det er en officiel anerkendelse af produktets præstationsniveau.

Prototype for dækmærkatCopyright © : All rights reserved

Ydelsesmærkat

Hvordan kommer mærkaten til at se ud? Et bogstav i forbindelse med en farveskala viser vurderingen af de to første kriterier: energieffektivitet og vådgreb. Skalaen går fra den bedste ydelse (miljøvenlig klasse "A") til den laveste ydelse (rød klasse "G").

Niveauet for rullestøj afgivet til omgivelserne er anført i decibel (et støjsvagt dæk skal afgive mindre end 68 db) og med et tiltagende antal lydbølger fra en højtaler.

Et incitament for dækproducenterne

En af virkningerne af dette tiltag er, at det tilskynder dækproducenterne til mere innovation. De stiller op i slagorden for at forny deres dækserier, så de kan opnå så gode klassificeringer som muligt, når mærkningen træder i kraft.

Deres bestræbelser sigter især mod at formindske rullemodstanden, som alene tegner sig for ca. 20 % af brændstofforbruget.

Punkter, som skal belyses

Vincent Marquis ContinentalCopyright © : All Rights Reserved

"Det er et vigtigt skridt," siger Vincent Marquis, som er produkt- og PR-chef for personbildæk hos Continental France. "Det er første gang, offentligheden får adgang til præcis information om tre ydelser."

Det eneste minus er, at selv om klassificeringen giver en idé om produktets præstationer, fremgår det ikke, hvad der skal til for at rykke fra én klasse til en anden. Vincent Marquis tilføjer, at forskellen i bremselængde mellem kategori B og kategori C er mere end 5 m.

Hvis forbrugeren vil vide mere, henvises til den tekniske vejledning, som Europa-Kommissionen stiller til rådighed for udviklere.

Pascal Couasnon MichelinCopyright © : All Rights Reserved

"Michelin hilser den kommende europæiske mærkning velkommen, men beklager, at levetiden ikke medtages."

Pascal Couasnon, direktør for teknisk information i Michelin koncernen.

"Vi hilser til den kommende mærkning af dækkenes ydelser velkommen. For det første fordi den gør det lettere for forbrugeren at vælge. For det andet fordi det vil presse ydelsesniveauet op. En tredjedel af de dæk, der sælges i dag, ville dumpe, hvis man brugte EU's ydelseskriterier. Vi ved, det vil være svært at opnå det AA, som de bedste produkter belønnes med. Formodentlig vil kernen af markedet starte på niveau B og C.

Der ligger dog en begrænsning i, at levetiden ikke vil fremgå af mærkningen. Det forhindrer os imidlertid ikke i at blive ved med at arbejde med denne ydelse og overveje, hvordan vi bedst kan fortælle forbrugeren det."