Europæiske dækmærkning - Ingen dæk klassificeret AA før 2013

Ingen dæk klassificeret AA før 2013

Europæiske dækmærkning Udgivet den 01/01/13

På markedet findes endnu ingen dæk som kan skilte med AA-mærkning, selv ikke i de store dækmærkers serier. For i EU-bestemmelserne sættes en meget høj standard, især med hensyn til energieffektivitet. Dækproducenterne bebuder de første AA-dæk i 2013. Indtil da er klassificering B og C helt acceptabel.

Ingen AA-mærkede dæk i 2012 Copyright © : rezulteo

 

Højnelse af udbudsniveauet indgår i de målsætninger, som ophavsmændene til dækmærkningen tilstræber. Med denne ordning vil EU-lovgiveren tilskynde dækproducenterne til at fremstille endnu mere sikre og mere miljøvenlige dæk. Derfor er der valgt en ambitiøs klassificering af ydelserne.

På nuværende tidspunkt kan dæk, som kan bryste sig af to A'er, tælles på én hånd. De AA-dæk, som de store dækproducenter har præsenteret i de seneste måneder, er for de flestes vedkommende prototyper. Det gælder Pirelli med Cinturato P7 Blue, Bridgestone med EP001S og Goodyear med EfficientGrip AA.

Ifølge vores optegnelser er kun 10 % af de nuværende dæk klassificeret A for vådgreb (fortrinsvis sommerdæk) og under 0,5 % klassificeret A for energieffektivitet. Det er altså på sidstnævnte kriterium, der skulle gøres størst fremskridt fremover. Men indtil videre har dæk klassificeret B og C allerede gode ydelser.

Alle de store dækproducenter bruger en betragtelig del af deres forskningsbudget på at reducere rullemodstanden, som er direkte afgørende for brændstofforbruget. De mangler nu at stabilisere balancen i disse "grønne" dæks ydelser, så den forbedrede energieffektivitet ikke går ud over de øvrige ydelser. Kapløbet om AA er altså startet!

Om samme emne 

  • Miljøvenlige dæk: op til 3 % brændstofbesparelse
  • Sådan måles rullemodstanden
  • Hvor meget kan rullemodstanden reduceres?
  • Dækmærkning: Hvordan sammenlignes ydelserne?