Praktisk guide om valg og køb af de rette dæk - Skal jeg købe brugte premium dæk eller nye lavprisdæk?

Skal jeg købe brugte premium dæk eller nye lavprisdæk?

Køb de rette dæk Anne

Du skal købe nye dæk. Det er jo er en stor investering, og du vil derfor gerne have den bedste kvalitet til den bedste pris. Men pas på, for der er mange valgmuligheder, og lige så mange risici.

To dæk side om side Rezulteo vejer for og imod ved valget mellem køb af brugte premium dæk og nye lavprisdæk - Copyright © : Fotolia.com/rezulteo.com

Skal budgettet holdes?

Bare det at køre i bil er forbundet med nogle faste udgifter, som naturligvis ikke er særlig rare for ejeren, men uundgåelige. Som bremseklodsernes stand og væskestanden i motoren hører dækkene til de punkter, som skal overvåges, for at kunne køre trygt og sikkert i sin bil. Og når dækkene skal skiftes, gør det altid ondt på budgettet, men der er ingen vej udenom. Dækmarkedet er særdeles velforsynet og de tilbudte priser meget svingende. Og selv på dette område er det muligt at købe brugte dæk, når man gerne vil begrænse udgiften. Forudsat, at man ikke går på kompromis med det brugte dæks restkvalitet, så sikkerheden bringes i fare. Medmindre du falder for de nye dæk, som tilbydes af utallige lavprismærker til en ofte meget tillokkende pris. PAS PÅ under alle omstændigheder! Vælg som informeret forbruger.

 

Nye dæk - stor forskel i pris ...

Et dæk er et produkt, som kræver et kostbart udviklingsarbejde, og teknologien er yderst avanceret. Det betaler man altså for, når man køber dæk, som kan være meget dyre, især hvis man foretrækker såkaldte "premium" mærker som MichelinPirelliDunlopContinentalGoodyear eller Bridgestone. Ingen er selvfølgelig i tvivl om, at de tilbudte produkter ikke har lige gode ydelser, og at disse ydelser giver sig direkte udslag i salgsprisen. Derfor kan det heller ikke overraske nogen, at prisen kan variere med ca. 50 % mellem et dæk fra en stor, bredt anerkendt producent og et lavprismærke med generiske produkter, som sælges til spotpriser. Udbuddet er meget rigt, og det anslås, at der findes mere end 300 kinesiske mærker... alene blandt de produkter, der importeres i Europa!

 

... og ydelser

Desværre vil det være farligt kun at tage hensyn til salgsprisen, når der skal vælges nye dæk. Mærkningen af disse dæk bør give dig et fingerpeg om, hvilke ydelser de er i stand til at levere, og i det hele taget vil du kunne se, at de billigste produkters tal generelt svinger mere, bare på de tre punkter, der fremgår af mærkningen. Ud over angivelserne i mærkningen er det især dækkets alsidighed, som vil være mindre fordelagtig ved en lavere pris. Og det er dér, skoen trykker, for forestil dig et dæk med en tilfredsstillende effektivitet i tørt føre eller rullemodstand, men med meget ringe ydelser i vådt føre. Eller et produkt, der kun holder halvt så lang tid, som et nyt premium dæk. Eller omvendt et dæk, der holder meget længe, på bekostning af elendige dynamiske egenskaber. Det er stort set de problemer, man kan blive konfronteret med, når man køber lavprisdæk, fordi prisen nødvendigvis vil stå i forhold til ydelserne og dermed sikkerhedsniveauet. Og hvis dækket bliver meget hurtigt slidt, har du ikke sparet noget ved at købe billige kinesiske dæk, fordi du skal købe nye dæk igen langt tidligere end planlagt.

 

Hvorfor ikke et brugt premium dæk?

Vil du gerne have et kvalitetsprodukt, men ikke betale fuld pris for et nyt premium dæk? Så er der en anden mulighed. Du kan vælge et brugt premium dæk. Ja, for ligesom brugtvognsmarkedet findes der også et stort marked for brugte dæk. Dette marked er for øvrigt i rivende udvikling både inden for distributionsnettene, i onlinebutikkerne og selv hos autoophuggere, hvor du sommetider kan finde uhørt lave priser, selv for dæk af topkvalitet.

Desværre er der også her nogle alvorlige ulemper. Pr. definition er dæk sliddele. Hvis en bestemt slidgrænse overskrides, bliver dækket naturligvis ubrugeligt, endog ulovligt. Ifølge loven skal mønsterdybden være mindst 1,6 mm et hvilket som helst sted på dækket, og hvis den kommer under det, er dækket ulovligt. Jo mere det brugte dæk er slidt, jo mere nærmer det sig den lovlige mindstedybde. Og jo kortere tid vil du kunne bruge det. Salgsprisen for et brugt dæk afhænger desuden ofte af denne slitagegrad og af, hvor mange kilometer det skønnes at kunne rulle, inden det skal skiftes. Og navnlig skal man huske at undersøge dækket generelt og for eventuelle skader eller steder med ujævnt slid. Hvis det udviser disse tegn, er det klogest at lade være. Glem heller ikke, at loven påbyder samme dæk på samme aksel (samme type og dimensioner). Endelig skal det bemærkes, at gummiblandingen i et gammelt dæk (mere end fem år) vil være af mindre god kvalitet. Derfor skal deres alder tjekkes.

Du vil sikkert opnå bedre og mere ensartede ydelser med et brugt dæk i god stand end med et lavprisdæk, men du vil uundgåeligt kunne køre kortere tid med brugte premium dæk end med nye premium dæk.

 

Besparelse på længere sigt?

Så bør man købe nye lavprisdæk eller brugte premium dæk? Under alle omstændigheder kræver det en grundig undersøgelse af dækkets effektivitet på alle de vigtige parametre (greb i tørt føre, greb i vådt føre, rullemodstand, slidstyrke, bremseevne på tør og våd vej). I princippet vil ydelserne altid være bedre med et brugt premium dæk, men i så fald skal dækkets slitagegrad og opbygningens stand undersøges meget omhyggeligt.

Tilbage står den ubønhørlige sandhed, at hvis man ønsker at bevare sine dæk med et højt ydelsesniveau så længe som muligt, så er den bedste løsning at anskaffe nye premium dæk.

Der er dog én situation, hvor det synes mere hensigtsmæssigt at købe brugte premium dæk, nemlig hvis du skal købe vinterdæk, men ikke skal bruge dem ret meget. I dette tilfælde - og selv med den kortere levetid i resterende kilometer - vil du formentlig kunne gøre en god forretning uden at skulle betale for følgerne i form af ringere effektivitet og sikkerhed.