Praktisk guide om valg og køb af de rette dæk - Kørselskomfort - en afgørende faktor ved køb af dæk

Kørselskomfort - en afgørende faktor ved køb af dæk

Køb de rette dæk Julia

Blandt de væsentlige kriterier for et dæks kvalitet og værdi må kørselskomforten ikke overses. Det kriterium indgår i øvrigt i dækmærkningen og har stor betydning for den daglige kørsel.

Kørselskomfort i kabinen Det fremmer en god atmosfære i bilen, når dækkene frembringer mindre rullestøj - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Sikkerheden må ikke fortrænge komforten

Naturligvis vælger de fleste først og fremmest deres nye dæk på grundlag af ydelserne med hensyn til bremseevne i tørt og vådt føre, beskyttelse mod akvaplaning, vejgreb og slidstyrke som er afgørende faktorer for købet af dæk. Ud over disse yderst vigtige kriterier for sikkerheden er der mange andre, som bør tages i betragtning, bl.a. prisen eller den del af energiforbruget, som skyldes dækkene. Men husk også at tage hensyn til kørselskomforten!

 

Rullestøj

Man lægger mere mærke til rullestøjen i en elbil, fordi motoren er lydløs. Når bilen kører på vejen, opstår der rullestøj fra dækkene. For dækkenes berøring med kørebanen medfører uundgåeligt støj, og styrken er direkte proportional med hastigheden. Jo hurtigere man kører, jo mere kan man mærke det inde i bilen, og støjniveauet kan hurtigt blive ubehageligt, hvis dækket ikke er konstrueret på en måde, som dæmper virkningerne af rullestøj.

 

Indvirkningen af dækkets opbygning på støjniveauet

I teorien frembringer riller i et dæk støj. Derfor burde alle faktisk køre med slickdæk uden riller med lav rullemodstand, hvorved der desuden ville opnås det bedst mulige greb på asfalt i upåklagelig stand. Men slickdæk er selvfølgelig forbudt af indlysende årsager, for det er umuligt at køre sikkert med disse glatte dæk på våd asfalt. Da dæk er konstrueret til alsidig anvendelse, kræver det derfor et kyndigt udviklingsarbejde for at komme frem til et acceptabelt niveau af rullestøj  til trods for rillerne af hensyn til komforten for passagerne i bilen og forbipasserende eller beboerne i et byområde. Det er et vigtigt punkt, for ved måling af den støj, der afgives af dæk efter de gældende målestandarder (ved 80 km/time med stoppet motor og to mikrofoner placeret i 7,5 m afstand fra bilen), kan der generelt måles et støjniveau, som ligger på linje med et gennemkørende tog eller en tændt støvsuger. Dækproducenten skal altså sørge for at forbedre denne egenskab, uden at det går ud over dækkets ydelser.

 

Optagelse af ujævnheder i vejen

Ud over den støj, som dækket fremkalder, betinges kørselskomforten ligeledes af dækkets evne til at optage ujævnheder i vejen. På det plan afhænger resultatet af en lang række faktorer, herunder dækkets kapacitet til at dæmpe uregelmæssigheder i asfalten og de deraf afledte vibrationer, selve vejens beskaffenhed samt bilens støddæmpere og affjedring. Det er ingen hemmelighed, at man oplever større komfort i en stor sedan med meget fin lydisolering på en jævn vej end i en lille økonomisk bybil på en vej med tøbrudsskader.

 

Et godt fingerpeg på mærkaten

Ydelse støj mærkatCopyright © : rezulteo
For at finde ud af et dæks kørselskomfort giver mærkningen allerede et godt fingerpeg, eftersom rullestøjen er en af de tre parametre, som skal oplyses. Piktogrammet viser den præcise værdi for rullestøj i decibel, og niveauet illustreres med de små bølger ved siden af tallet: én sort bølge betyder, at dækket er støjsvagt, tre sorte bølger betyder, at dækkets ydelse med hensyn til rullestøj ikke er særlig god.