Praktisk guide om valg og køb af de rette dæk - Kinesiske dæk: hvad er prisen for din sikkerhed?

Kinesiske dæk: hvad er prisen for din sikkerhed?

Køb de rette dæk Erik

Kinesiske dæk sælges til spotpriser på e-markedspladserne og kan tiltrække forbrugere, som gerne vil gøre en god forretning. Men disse dæk dumper i sammenlignende tests. Især med hensyn til ydelser i vådt føre.

Kinesiske dæk og sikkerhed Hvad er et kinesisk dæks sikkerhed værd? - Copyright © : rezulteo

Mere end 300 optalte kinesiske mærker

Det er umuligt at sætte et præcist tal på, hvor mange kinesiske dækmærker der importeres i Europa. Der skulle være over 300 ifølge vores eksperter. LingLongWanLiBlackstone, Goodride eller Infinity er nogle af de mest kendte. Men der kommer nye frem hver måned. For i Kina er det først og fremmest et spørgsmål om marketing at lancere et nyt dæk , da dækproducenterne som regel fremstiller dæk for andre mærker end deres eget.

 

Uovertrufne priser ...

Den første fordel ved dæk fra Kina er ubestrideligt prisen. De er 20-50 % billigere end produkter fra konkurrerende premiummærker. Hvis man tager en gængs størrelse som 185/60 R15 H, tilbyder Popgom f.eks. et SN600 fra Sunny til under 349 kr, hvorimod Energy Saver + fra Michelin sælges til omkring 729 kr. Når det koster det dobbelte eller det halve, tænker man sig om to gange.

Desuden er de kinesiske dæk lette at finde. De er måske svære at opdrive i autocentre eller hos specialforhandlere, men kan uden videre købes på e-markedspladser. F.eks. er omkring 15 af de 83 viste mærker på pneus-Online kinesiske.

 

... men svigtende ydelser i vådt føre

Der, hvor skoen trykker, er på ydelsesområdet. Det kan man uddrage af resultaterne af sammenlignede tests offentliggjort af bilblade og uafhængige organer som ADAC (tysk motorklub) eller TÜV SÜD. Dækpanelet omfatter nu ofte et eller to kinesiske dæk, som ikke rigtig tåler sammenligning med de øvrige dæk.

ADAC's seneste sammenlignende test af sommerdæk indgår der to kinesiske produkter i størrelse 185/60 R15 H, nemlig Rotallia Radial F108 og Sailun Atrezzo SH402. Begge ligger nederst i klassificeringen med elendige karakterer for køreegenskaber i vådt føre, bl.a. længere bremselængder og ringe modstandsdygtighed mod akvaplaning. Med andre ord er disse dæk farlige i regnvejr.

Globalt set er de sikkerhedsmæssige ydelser utilstrækkelige, ja endog rent ud sagt mangelfulde. Det eneste punkt, hvor de kinesiske dæk glimrer, er den lave rullemodstand, som betyder, at de opnår en god klassificering for energieffektivitet.

Konklusion: Indtil videre er køb af kinesiske dæk forbundet med alvorlige risici. Den attraktive pris må ikke overskygge, at disse produkter hyppigt svigter på sikkerhedsområdet.