Praktisk guide om valg og køb af de rette dæk - De forskellige typer dæk

De forskellige typer dæk

Køb de rette dæk Erik

Inden for gruppen af bildæk skelnes mellem forskellige kategorier. I den overordnede kategori deles dækkene op efter deres tilpasning til årstiden: sommer eller vinter. I en anden kategori tages højde for anvendelsesbetingelserne: vejkørsel, konkurrence eller offroad. Endelig har visse dæk nogle særlige kendetegn, som man også bør sætte sig ind i f.eks. runflat og asymmetrisk dækmønster.

Dæktyper Der findes forskellige kategorier af dæk, som det er vigtigt at kende, når man skal vælge - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Vælg den type dæk, som passer til dig:

1- Valg af dæk efter klimaforholdene

Sommerdæk

Vinterdæk

Friktionsdæk til nordiske vintre

  >> Vinterdæk med eller uden pigge

Helårsdæk

2- Valg af dæk efter anvendelsesbetingelserne

Personbildæk og kørselsbetingelser

   >> Dæk med symmetrisk, asymmetrisk og retningsbestemt mønster

   >> Grønne dæk

High performance dæk og kørselsbetingelser

4x4-dæk og kørselsbetingelser

Dæk til varevogne/mindre lastbiler/autocampere og kørselsbetingelser 


3- Ekstra valgmuligheder til dæk

Forstærkede dæk

Sikkerhedsdæk

 

1- Valg af dæk efter klimaforholdene


> Sommerdæk


Det er referencedækket. Det er udformet til at levere sine ydelser ved en omgivelsestemperatur på over 7 °C. Ved lavere temperatur bliver gummiblandingen hård og taber i smidighed og greb.

Derimod klarer sommerdæk sig fint både i tørt og i vådt føre:

Tørt føre

I tørt føre forhøjes kørepræcisionen, jo stivere dækmønsteret er. Derfor er konkurrencedæk også glatte (slickdæk). Denne stivhed afhænger af flere faktorer:

  • Dækkets profil. En flad profil med firkantede skuldre sikrer dækket en god kontaktflade og navnlig støtte i sving.
  • Udskæringsgrad. Jo mindre overfladen er hulet ud, jo større er gummifladen mod underlaget, og desto bedre griber dækket fat.
  • Massive gummiklodser. Jo bredere gummiklodserne er, jo mindre kan dækmønsteret bevæge sig i tykkelsen.
  • Selvlåsende lameller. Lamellerne bortleder vandet, men forringer dækmønsterets stivhed (børsteeffekt). For at afhjælpe denne ulempe tilbyder en række dækproducenter en kompleks lamelopbygning.

Vådt føre

Omvendt vil et dæk med mange fordybninger være mere effektivt i vådt føre. Mønsteret fortrænger nemlig vandet fra kørebanen, så slidbanen kan bevare et godt greb. Dækkets egenskaber i vådt føre afhænger af dækmønsterets beskaffenhed:

  • Udskæringsgrad. Jo flere udskæringer dækket har, jo bedre bliver dets evne til at optage vand (et dæk af middelstørrelse bortleder ca. 15 liter vand pr. sekund).
  • Dækmønsterets form og retning. Hvad enten det er symmetrisk, retningsbestemt eller asymmetrisk, skal det lede vandet ud mod siderne så hurtigt som muligt.
  • Lamelopbygning. Dækmønsterets bidekanter og lameller bidrager til at fortrænge vandet fra kørebanen og virker som en slags viskere.

 

Vinterdæk

Det er stadig almindelig udbredt at tro, at vinterdæk kun er nødvendige i snevejr, hvorfor de sommetider misvisende kaldes "snedæk". Faktisk er vinterdæk  optimeret til temperaturer under 7° C.

For i modsætning til sommerdæk bevarer vinterdækkets gummiblanding smidigheden ved lave temperaturerog det mere udskårne slidbanemønster forbedrer trækkraften og bremseevnen, når temperaturen falder. 

  • Gummiblanding. Vinterdæk indeholder silica og gummi, som bevarer smidigheden ved lav temperatur og sikrer et godt greb.
  • Udskæring. Vinterdæk har dybe riller, som hurtigt afleder vand eller sne.
  • Lamelopbygning. Antallet af lameller på et vinterdæk kan være fem gange større end på et sommerdæk. Lamellerne virker som kramper og øger trækkraften. Bremselængderne bliver derved kortere, og risikoen for udskridning og akvaplaning formindskes.

     
         
> Friktionsdæk til nordiske vintre
 

Friktionsdæk er konstrueret til at klare temperaturer under -10 °C og tilsneede og isede veje flere måneder om året.

 

           >> Vinterdæk med eller uden pigge 

Pigdæk er vinterdæk eller friktionsdæk med indstøbte metalstifter, som sikrer et bedre greb på snedækket og isglat underlag. Det er ikke tilladt at køre med pigdæk alle steder i Europa. Der findes også vinterdæk med huller til pigge, som kan sættes i eller tages ud afhængig af kørselsforholdene.

 >> Dækguide til vinterforhold

 

> Helårsdæk

Helårsdæk benævnes også med de amerikanske betegnelser "All Season" eller "All Weather" og er et kompromis mellem vinterdæk og sommerdæk. De når ikke op på samme ydelsesniveau som sæsondæk, men er designet til middelgode egenskaber under alle klimaforhold fortrinsvis i egne med milde vintre.

Der findes sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk til alle bilsegmenter (personbiler, firehjulstrækkere, sportsvogne og varevogne) og til forskellige anvendelser (bykørsel, motor- og landevejskørsel, offroad).

Valget af dæk begrænser sig ikke til årstiderne, men træffes også under hensyn til den enkelte bilmodelanvendelsesbetingelserne, og dækkenes særlige egenskaber, som skal forbedre deres ydelser eller kørselsforholdene.

Tilbage til indholdsfortegnelsen

 

2- Valg af dæk efter anvendelsesbetingelserne


> Personbildæk
 

Hvad er et asymmetrisk dæk?

Dæk med asymmetrisk mønster blev lanceret i slutningen af 1960'erne med Michelins XAS og bygger på princippet om, at dækkets udvendige og indvendige del ikke arbejder på samme måde. Når dækfladen således har en differentieret udformning, opnås en markant forbedring af vejbeliggenhed og -greb. De fleste store mærker har indarbejdet dette fremskridt i deres serier.

 

  • Grønne dæk er en betegnelse for dæk med lav rullemodstand og lavere energiforbrug, dvs. lavere brændstofforbrug

 

Kørselsbetingelser for personbildæk:
  

=> Sportsdæk er en kategori til sportsprægede biler, lige fra kompakte GTI'er til high performance luksusbiler.

Sportsdæk skal være tilpasset de betydelige kræfter, der frembringes med en høj motoreffekt og en sportslig kørestil, dvs. at de skal:

  • have et virkelig godt vejgreb ved høj hastighed på lige strækninger og i sving
  • levere upåklagelige ydelser i vådt føre, bl.a. ved bremsning
  • sikre køre- og styrepræcisionen bl.a. gennem slidbanens stivhed ved stor fart.

=> Dæk til landevejs- og motorvejskørsel er en kategori til personbiler, lige fra kompakte til større familiebiler og MPV'er.

Bildæk til vejkørsel skal være tilpasset trafikforholdene på lande- og motorveje, dvs. at de skal:

  • have et godt vejgreb ved høj hastighed på lige strækninger og i sving
  • levere upåklagelige ydelser i vådt føre, bl.a. ved bremsning
  • sikre kørselskomforten gennem absorption af vibrationer og lav rullestøj
  • have lav rullemodstand for at begrænse benzinforbruget og drivhusgasudledningerne.

=> Dæk til bykørsel tager sigte på små og kompakte biler.

Bildæk til bykørsel skal være tilpasset trafikforholdene i byområder, dvs. at de skal:

  • være slidstærke for at bevare ydelserne efter tusindvis af opbremsninger og starter og modstandsdygtige over for stød mod kantstenen
  • have lav rullemodstand for at begrænse benzinforbruget og drivhusgasudledningerne.

 

> High performance dæk
 

High performance dæk sigter mod kraftfulde biler, eksklusive sedaner og sporty coupéer. Som betegnelsen antyder, leverer de fremragende præstationer både med hensyn til vejbeliggenhed, greb og stabilitet i sving. Og det gælder i såvel tørt som vådt føre.

High performance dæk bryster sig også af hastighedsindeks V, W, Y eller Z, som svarer til tophastigheder mellem 240 og mere end 300 km/t!

Visse dækproducenter specialfremstiller dæk til bilfabrikkernes eksklusive modeller. Det er f.eks. tilfældet med Michelin, som leverer dæk til Porsche Carrera GT og Mercedes-Benz SLR McLaren.

 

> Dæk til firehjulstrækkere
 

Der skelnes mellem tre typer dæk i denne kategori: alsidige dæk til både bykørsel, landeveje og grusveje, rigtige offroaddæk, som kan klare stærkt kuperet terræn og køre over forhindringer, og SUV-dæk, der hovedsagelig er beregnet til bykørsel.

=> Dæk til blandet kørsel er tiltænkt firehjulstrækkere, der både kører på veje og grusveje.

4x4-dæk til blandet kørsel skal være alsidige, dvs. at de skal:

  • have tilfredsstillende egenskaber på vej og især gode ydelser i vådt føre
  • levere tilstrækkelig trækkraft i løs jord og på grus
  • have en forstærket opbygning, som kan bære denne type køretøjers betydelige vægt.

 

=> Offroaddæk er beregnet til firehjulstrækkere, som kan tackle de sværeste udfordringer.

Offroaddæk til firehjulstrækkere skal kunne overføre motorens trækkraft i alt terræn og tåle de hårdeste belastninger og påvirkninger, dvs. at de skal:

  • levere en uovertruffen trækkraft i mudder og i stenet terræn eller op ad stejle skråninger
  • have en forstærket opbygning, som kan bære denne type køretøjers betydelige vægt og modstå de mange punkteringsrisici.

=> SUV: I denne kategori findes dæk til SUV'er og andre firehjulstrækkere, som fortrinsvis er beregnet til vejkørsel.

4x4-SUV-dæk skal være tilpasset denne type bilers kraftfulde motorer og høje vægt, dvs. at de skal:

  • have et godt vejgreb ved høj hastighed på lige strækninger og i sving
  • levere upåklagelige ydelser i vådt føre, bl.a. ved bremsning
  • have en forstærket opbygning, som kan bære denne type køretøjers betydelige vægt.

 

 

Visse 4x4-dæk har den specifikke mærkning M+S (Mud and Snow), som betyder dæk til snevejr og mudrede veje.

>> Hvordan tydes dækmærkningen?

 

 

 

> Dæk til varevogne/mindre lastbiler/autocampere
 

Denne kategori omfatter varevogne, autocampere og mindre lastbiler.

Dæk til varevogne og mindre lastbiler skal overholde en række krav til sikkerhed, komfort og levetid, dvs. at de skal:

  • have tilfredsstillende egenskaber på vej og især gode ydelser i vådt føre
  • være tilstrækkelig robuste til at kunne klare stød og tung last
  • sikre kørselskomforten både med hensyn til støj- og vibrationsniveau.

Visse dæk til varevogne og mindre lastbiler kan genkendes på bogstavet C på siden.

 

 

>> Find det rette dæk til din bil i vores onlineoversigt

 

 

 

De mærkninger eller ekstra valgmuligheder, der tilbydes af dækproducenterne, findes både for sæsondæk og for dæktyper til forskellige bilmodeller og anvendelser.

Tilbage til indholdsfortegnelsen



3- Ekstra valgmuligheder til dæk

 

> Forstærkede dæk
 

Dækket har en forstærkning og et højere belastningsindeks for at kunne bære mere vægt og dermed benyttes til familiebiler, store personbiler, SUV'er eller mindre varevogne. Denne type dæk kan genkendes på en mærkning på siden, der er forskellig fra den ene producent til den anden: XL, forstærket, RF, Extra Load eller Reinforced.

 

Runflat eller sikkerhedsdæk 
 

 Runflat dæk er selvbærende sikkerhedsdæk, som kan køre videre efter punktering . Siderne er forstærket og støtter dækket i tilfælde af trykfald. De fleste store mærker tilbyder denne ekstra valgmulighed i deres serier. Den fremgår af en mærkning på dækket side, der er forskellig fra den ene producent til den anden: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure fra Michelin).

Ved punktering begrænser det risikoen for, at man mister herredømmet over bilen, f.eks. fordi dækkets hæle løsnes fra fælgen. Indretningen betyder, at der kan køres 80 km med en maksimalhastighed på 80 km/t efter punktering.

Tilbage til indholdsfortegnelsen

 

rezulteos råd:

Det anbefales altid at montere samme type dæk på alle bilens hjul.


Se også

>> Hvilke dæk skal jeg bruge i mit færdselsmiljø?
>> Hvilke dæk skal jeg vælge til min bil?