Praktisk guide om vinterdæk - Vinterdæk? De er for dyre!

Vinterdæk? De er for dyre!

Dine vinterdæk Erik

Tro om igen! Hvis du skifter mellem sommer- og vinterdæk på det rigtige tidspunkt, slider du i sidste ende ikke mere gummi af.

Vinterdæk Nærbillede af slidbaner på nye vinterdæk - Copyright © : All Rights Reserved

Ganske vist er det en betydelig investering at anskaffe fire vinterdæk, ja endog fire nye fælge for ikke at skulle montere og demontere dem også. Men det er snarere et spørgsmål om budgetplanlægning end om en ekstra udgift.

For det første koster et vinterdæk ikke ret meget mere end et sommerdæk, i gennemsnit 30 % afhængig af størrelse, mærke og kategori.

For det andet slides sommerdækkene ikke, mens du kører med vinterdækkene. Hvis du bruger vinterdæk fem måneder om året (fra november til marts), forlænges sommerdækkenes levetid tilsvarende. Resultatet er, at eftersom bilister gennemsnitligt skifter dæk hvert tredje år, og hvis der skiftes mellem sommer- og vinterdæk på det rigtige tidspunkt, kan de til samme kilometertal nøjes med et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk hvert sjette år (se indrammet tekst).

Og endelig, er det så ikke investeringen værd at kunne køre trygt og sikkert i vintermånederne? Hvis der tages hensyn til det i budgettet, vil du med sindsro kunne gå vinteren i møde. Ifølge en dækbarometerundersøgelse indrømmer 85 % af bilisterne, at anspændthed i forbindelse med kørsel under vinterforhold øger risikoen for ulykker.

 

Køb vinterdæk billigst muligt

Om vinteren sætter man farten ned. Derfor kan man for at formindske investeringsomkostningen vælge vinterdæk med lavere hastighedsindeks end sommerdækkene. Det anbefales ikke at gå mere end et bogstav ned, f.eks. fra W (270 km/t) til V (240 km/t).

Slides vinterdæk hurtigere?

Nej! Under vinterforhold udsættes vinterdækkenes gummi ikke for større slitage. Derimod slides det hurtigere, hvis dækket anvendes ved temperaturer over 7 °C. På samme måde slides et sommerdæk hurtigere, hvis det anvendes under vinterforhold, fordi det belastes mere ved hyppigere bremsning, udskridning, kursfastholdelse, hjulslip ved start osv.