Praktisk guide om vinterdæk - ABS, ESP, ASR: Hvad er elektroniske assistancesystemer værd på sne?

ABS, ESP, ASR: Hvad er elektroniske assistancesystemer værd på sne?

Dine vinterdæk Erik

Elektroniske assistancesystemer bliver mere og mere udbredt hos bilproducenterne. De forbedrer ganske vist bilens aktive sikkerhed betydeligt under normale forhold, men kan byde på overraskelser i sne. Her er nogle gode råd om, hvordan deres effektivitet kan bevares om vinteren.

Elektroniske assistancesystemer på sne Elektroniske assistancesystemer under vinterforhold - Copyright © : All Rights Reserved

Indenfor samme emne

Tidligere var elektroniske assistancesystemer forbeholdt biler i den dyre ende, men nu findes de efterhånden på flere og flere bilmodeller. Blokeringsfrit bremsesystem (ABS), bremseassistent til katastrofeopbremsning (AFU), antispin (ASR) eller stabilitetsprogram (ESP) er de mest almindelige. Disse avancerede systemer, som indvirker på motoren og bremserne, sætter føreren i stand til at bevare herredømmet over bilen i nødsituationer.

Selv om ingen længere er tvivl om, at de er hensigtsmæssige i tørt eller vådt føre, kan de sommetider reagere på en uventet måde i sne. Bør de derfor deaktiveres, når det er muligt? Nej, absolut ikke, for hvis de kombineres med effektive vinterdæk, forbedres hjulenes greb og trækkraft mærkbart.

 

ABS forhindrer udskridning, men øger også bremselængden

 
Bortset fra på mere end 10 år gamle biler fungerer det blokeringsfrie bremsesystem tilfredsstillende på sne. Til gengæld fordobles eller - på visse underlag - tredobles bremselængden. Det opfordrer til at sætte farten ned og bremse lidt tidligere.

Imidlertid kan ABS reagere uhensigtsmæssigt, hvis der er forskel på hjulenes greb i højre og venstre side, f.eks. hvis kun halvdelen af kørebanen er dækket af sne. Der kan også konstateres forstyrrende reaktioner, hvis vejen er meget bulet.

 

ESP bør deaktiveres ved start på underlag med dårligt greb

 
Stabilitetsprogrammets opgave er at holde bilen på kørebanen så vidt muligt. Systemet nedsætter både risikoen for understyring (forhjulene skrider) og for overstyring (baghjulene skrider). Når det registrerer, at hjulene ikke længere reagerer på rattets bevægelser, sætter det ind på det eller de pågældende hjul, indtil grebet er genvundet.

ESP fungerer fint på sne, når bilen kører. Derimod kan systemets antispinfunktion under visse forhold blokere bilen, f.eks. på et særlig isglat underlag eller ved start op ad bakke. Nyere stabilitetsprogrammer har en position, som tillader lidt hjulslip på sne. Med ældre programmer skal systemet kobles ud et øjeblik og aktiveres igen, når bilen er kommet i gang.

 

Vinterdæk til optimering af assistancesystemernes virkning

 
Dækproducenterne tager efterhånden hensyn til, at de elektroniske assistancesystemer bliver mere og mere udbredt, og tilbyder nu vinterdæk, som forbedrer deres effektivitet.

Det gælder f.eks. Continental med serien ContiWinterContact. Model TS 830 P er således forsynet med særlige sinuslameller, som skal forene de langs- og tværgående kræfter. Vi kunne konstatere den effektive virkning på Trophée Andros banen i Alpe d’Huez.

>> Afprøvning af ContiWinterContact TS 830 P i Alpe d’Huez.