Praktisk guide om fornuftig vedligeholdelse af dæk - Hvordan måles dækkets slitage?

Hvordan måles dækkets slitage?

Vedligeholdel dine dæk

Slidindikator, dybdemåler, farveskift: gennemgang af de forskellige muligheder for at overvåge dækkenes slitage.

Professionel dybdemåler til præcis måling af dækkets slitage Copyright © : All Rights Reserved

Overvågning af dækkenes slitage: et spørgsmål og sikkerhed

En god fører gør sig det til en vane at kontrollere dækkenes slitage regelmæssigt. Slidbanen er nemlig den eneste del af dækket, der er i kontakt med vejen. Gummikvaliteten og dækmønsterets rilledybde er altså direkte afgørende for køretøjets vejgreb.

Et slidt dæk har større risiko for at punktere eller for akvaplaning. Desuden forringes dets bremseegenskaber og vejgreb, efterhånden som det slides, især under vinterforhold.

I EU-bestemmelserne* er der fastsat en lovlig slidgrænse. Den er på 1,6 mm gummi alle steder på slidbanen for sommeræks vedkommende. 

Forskellige teknikker til at måle dækkenes slitage

Slidindikator

Det er det mest almindelige system. Det er en 1,6 mm tyk gummiklods, der som regel sidder i bunden af længderillerne. Når dækmønsteret kommer ned i plan med indikatoren, er dækket slidt til den lovlige grænse og skal skiftes. Hvis grænsen overskrides, er dækket ulovligt.


Slidindikator på et dækCopyright © : rezulteo
 

Klassisk slidindikator

For at lokalisere slidindikatoren på slidbanen skal man først på dækkets side finde et af følgende mærker:

  • forkortelsen TWI (tread wear indicator)
  • dækmærkets logo
  • eller en trekant.

Michelins slidindikator er en lille MichelinmandCopyright © : Michelin

På Michelins dæk vises slidindikatorens placering i hovedrillen med en lille Michelinmand.

Visse mærker har også en indikator for en mellemliggende grad slitage. Når den forsvinder, betyder det, at dækket ikke længere har optimale præstationer i vådt føre

Indikator af mellemliggende grad slitage på et Continental dækCopyright © : Continental

Continentals indikator af mellemliggende grad slitage

Numerisk slidindikator

Systemet går ud på at stemple en slitageskala på slidbanen bestående af en række tal. Tallene viser gummidybden og udviskes, efterhånden som dækket slides. Flere dækproducenter, herunder Nokian og Matador, har valgt denne metode. 

Numerisk slidindikator på Matador dækCopyright © : Matador

Numerisk slidindikator på Matador dæk 

Numerisk slidindikator på Nokian dækCopyright © : Nokian

Numerisk slidindikator på Nokian dæk

Farveskift

To kinesiske designere har udviklet en dækprototype, som skifter farve, når slidbanen er slidt. Princippet er enkelt: dækkets indvendige gummilag er i en fluorescerende orange farve. Således træder farven frem, når dækket slides. Det er opfindsomt, men svært at føre ud i livet ifølge vores specialister!

Dækkets gummi skifter farve, når det er slidtCopyright © : All Rights Reserved

Konceptforslag fra Yanko Design

Dybdemåler

Med slidindikatorerne kan man hurtigt vurdere dækkets slitagegrad, men de sikrer ikke samme nøjagtighed som med en dybdemåler. Dette redskab fås til en beskeden pris i alle autocentre og anvendes til at måle rillernes dybde forskellige steder på dækket i henhold til bestemmelserne.

Professionel dybdemåler til præcis måling af dækkets slitage Copyright © : All Rights Reserved

Professionel dybdemåler 

Mønt. Hvis man ikke har en dybdemåler, kan man bruge en mønt, som trykkes ind i bunden af en rille i slidbanen.

  • Til et sommerdæk kan der bruges en 1-euromønt: hvis stjernerne på kanten er synlige, skal dækket skiftes!
  • Til et vinterdæk skal der bruges en 2-euromønt: hvis den sølvfarvede yderkant rager op af rillen, er dækket slidt.

Metoden frarådes ikke, men mangler dog præcision.