Praktisk guide om dækmærkning - Mærkningen fortæller ikke alt

Mærkningen fortæller ikke alt

Dækmærkning brugsanvisning

EU-dækmærkningen går på tre kriterier: rullemodstand, vådgreb og rullestøj afgivet til omgivelserne. Det er et stort fremskridt, men hvis man vil have et mere fyldestgørende billede af et dæks ydelser, skal der medtages andre faktorer som levetid og bremseevne i tørt føre.

Præsentation af mærkningskriterier Er EU-mærkningen af dæk fuldstændig? - Copyright © : Rezulteo

Til trods for, at dæk spiller en væsentlig rolle for sikkerheden og brændstofforbruget, interesserer de ikke gennemsnitsbilisten særlig meget. Når der skal skiftes dæk, overlades det meget ofte til værkstedet, eller også benytter man sig af ugens tilbud uden nødvendigvis at give sig tid til at sammenligne produkternes ydelser.

Indførelsen af EU-dækmærkningen på salgsstederne skulle bidrage til at ændre denne tingenes tilstand. For med klassificeringen af dækkets præstationer på tre områder – rullemodstand, bremseevne i vådt føre og rullestøj afgivet til omgivelserne – vil forbrugeren selv kunne sammenligne forskellige dæk og vælge ud fra sit behov og budget. 

 

15 kriterier i tests offentliggjort i bilblade

Dette tiltag er et reelt fremskridt for forbrugeroplysningen. Imidlertid bør der medtages flere kriterier for at kunne vurdere et dæks egentlige ydelser. Det undlader bilblade og producenter ikke at gøre opmærksom på.

Bladene understreger, at de dæktests, som de offentliggør i deres spalter, omfatter omkring 15 kriterier. Hvad producenterne angår, forsikrer de, at de måler op til 50 forskellige egenskaber for at vurdere deres prototypers ydelser.

Når man skal skifte dæk, hvilke andre kriterier end dem, der fremgår af mærkningen, skal man så tage højde for? Her er tre andre, som de fleste producenter anser for at være vigtige:

  • Levetid. Hvis man tager dækkets økonomiske og miljømæssige indvirkninger i betragtning, kommer levetiden lige efter rullemodstanden. For et dæk, der slides langsomt og ensartet, kan holde op til et år længere end et andet.
  • Greb i sving. Sikkerhedsmæssigt er det en meget betydningsfuld faktor. Ifølge ulykkesforskere på Dresden universitet sker 25 % af ulykkerne i sving.
  • Bremseevne i tørt føre. I modsætning til en udbredt opfattelse sker 70 % af ulykkerne på tørre veje, siger eksperterne ved Dresden universitet. Derfor fortjener dette kriterium at blive taget med i EU-dækmærkningen.

Naturligvis kunne der medtages andre, som også er interessante, f.eks. forebyggelse af akvaplaning, stabilitet ved høj fart, respons på tør vej og optagelse af vejens ujævnheder.

 

13 kriterier på rezulteo 

Hvordan finder man oplysninger om de ydelser, der ikke fremgår af den nye mærkning?

Man kan læse om de tests, der er udført at uafhængige instanser (TÜV SÜD, Adac m.fl.) for bilblade eller autoklubber.

Man kan også kigge i databladene på vores websted (fane Tests og prøvninger). For at kunne tilbyde så udførlige informationer som muligt har vi udarbejdet et karaktersystem for dækydelser, som bygger på tests offentliggjort i europæiske bilblade. Vores algoritme sammenfatter og vægter resultaterne af disse tests og skelner mellem 9 for sommerdæk og 13 for vinterdæk. Mange gode grunde til at forberede sit dækkøb på rezulteo!