Praktisk guide om dækmærkning - Mærkning: Hvem bedømmer dækkene? Hvordan udføres testene?

Mærkning: Hvem bedømmer dækkene? Hvordan udføres testene?

Dækmærkning brugsanvisning

Fra 1. november 2012 bliver det muligt at sammenligne dæk ud fra ydelsesmærkningen. De klassificeres efter kriterier: energieffektivitet, bremseevne i vådt føre og rullestøj afgivet til omgivelserne. Men hvem bedømmer dækkenes ydelser, og hvordan foregår testene?

Måle udvendig støj Måle udvendig støj af dæk - Copyright © : Rezulteo

Bedømmelsen af dækkenes ydelser med henblik på EU-dækmærkningen er underlagt producenternes eller importørernes ansvar. Det er altså en slags selvcertificering.

Alle producenter tester deres produkter efter en protokol, som er nøje fastlagt af de europæiske myndigheder, og forpligter sig til at opstille en pålidelig og objektiv klassificering, som sætter forbrugerne i stand til at sammenligne dækkene indbyrdes

Det er derefter op til den enkelte EU-medlemsstat at sikre, at testene er udført efter den fastlaste fremgangsmåde.

Test til bedømmelse af dækkenes energieffektivitet

Dækkets indflydelse på brændstofforbruget vurderes ud fra måling af dækkets rullemodstand, dvs. den energi, der går tabt ved dækkets kontakt med kørebanen. Jo lavere rullemodstand jo lavere brændstofforbrug.

Test af rullemodstandCopyright © : All Rights Reserved

Dækket bliver testet i en prøvestand bestående af en 2 m tyk tromle i henhold til en standardprotokol. Testen simulerer kørsel med 80 km/t og en belastning svarende til 80 % af dækkets belastningsindeks.

Test til bedømmelse af bremseevnen i vådt føre

Gode bremseegenskaber på våd vej er en afgørende sikkerhedsfaktor. Det er andet klassificeringskriterium i EU-dækmærkningen.

Test af Michelin Pilot Sport 3 i vådt føreCopyright © : rezulteo

Denne test udføres med et standardkøretøj med ABS-bremser. Bremseevnen måles under nedbremsning fra 80 til 20 km/t. De nærmere betingelser for testen fremgår af forordningen. Her er nogle af dem:

Temperatur: fra 2° til 20 °C for vinterdæk, fra 5° til 35 °C for sommerdæk

Vandning af prøvebanen: vanddybde mellem 0,5 og 1,5 mm

Banens egenskaber: hældning, ensartethed, belægningens stenmateriale, tekstur og friktionsegenskaber.

Test til måling af rullestøj afgivet til omgivelserne

Mindre bidrager til en bedre livskvalitet, især i byerne. Det er det tredje kriterium i EU-bestemmelserne om klassificering og sammenligning af dæk ved hjælp af EU-dækmærkningen.

Testen går ud på at anbringe to mikrofoner i begge sider af bilens bane, hvor den kører med 80 km/t, og så måle støjniveauet, når den kommer over linjen med motoren slukket.

Se mere

> I forordning (EU) nr. 228/2011 specificeres fremgangsmåden for test af vådgreb for personbiler.

> I forordning (EU) nr. 1235/2011 fastsættes de nødvendige bestemmelser for:

  • klassificering af vådgreb for dæk til lettere varevogne og lastbiler
  • måling af rullemodstand samt indførelse af samme måle- og verifikationsprocedurer i prøvningsinstanserne