Design og fremstilling af dæk - Hvad består dæk af?

Hvad består dæk af?

Dæk og teknologi

Slidbane, lameller, kanttråde og karkasselag er nogle af de begreber, man skal kende for at kunne forstå dækkets opbygning.

Computergeneret dæk Et dæks opbygning er mere kompleks, end man umiddelbart tror - Copyright © : All Rights Reserved

Et dæk er et sammensat produkt. Det er en kompleks samling af gummi, stålwire og tekstilfibre som nylon eller polyester. Materialerne er ikke limet sammen, men har gennemgået en kemisk reaktion, den såkaldte vulkanisering, der binder dem sammen. Lad os kigge nærmere på de enkelte komponenter. 

 

Lufttæt inderbelægning

Slanger er for længst afskaffet og erstattet af en tynd syntetisk gummifilm, der er særdeles lufttæt.

 

Karkasselag

Det er dækkets skelet. Det består af tekstilfibertråde, der er lagt i vinkelrette buer og klæbet til gummiet. Trådene er en væsentlig del af dækkets opbygning, så det kan modstå luftens tryk inde i dækket.

 

Dækfod og kanttråd

Det er dækkets gribeliste. Kanttrådene trykker dækket ind mod fælgen og er meget stærke.

 

Kanttråd stå

Det er den del af dækket, der er i berøring med fælgen. Den skal holde dækket tæt og overføre bilens accelerationer og opbremsninger.

 

Dækside

Det er dækkets sidevægge. Siderne er i blødt gummi og beskytter dækket mod slag, som kan beskadige karkassen (f.eks. fra kantstenen). Det er også her, dækmærkningerne er anbragt.

 

Bæltelag

De ligger oven på beskyttelseslaget og bidrager til at stabilisere dækkets profil ved høj fart og formindske opvarmningen. De er forstærket med tråde, som regel i nylon, der løber rundt langs dækkets omkreds, så det ikke strækker sig under påvirkning af centrifugalkraften.

 

Beskyttelseslag

Beskyttelseslagene er forstærket med tynde, stærke ståltråde, som krydser hinanden på skrå og klæber sammen. Når disse tråde krydser karkassens tråde, dannes et net af trekanter, som afstiver den øverste del af dækket.

 

Slidbane

Det er den del af dækket, der er i kontakt med kørebanen. Slidbanen skal kunne tåle voldsomme belastninger. Den gummiblanding, den består af, skal gribe fat i alle typer underlag, være modstandsdygtig over for slitage og ikke blive for varm.

 

Mønster

Kanalerne og rillerne i slidbanen skal bortlede vandet fra kørebanen.  De er mere eller mindre dybe og brede på de forskellige typer dæk.

 

 

Hvem opfandt dækket? Michelin eller Dunlop?

Den første dækfabrik blev startet i 1889 af skotten John Boyd Dunlop. Den lå i Dublin i Irland. Kort efter udviklede franskmændene André og Edouard Michelin et aftageligt dæk til cykler.

> Læs mere om mærkerne Dunlop og Michelin