Design og fremstilling af dæk - Femstilling af dæk

Femstilling af dæk

Dæk og teknologi

Det ser måske ikke sådan ud, men et dæk er et højteknologisk produkt og ikke bare formet gummi.

Dæk på samlebånd Fremstilling af dæk er en højteknologisk proces - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Et dæk er en kompleks sammensætning af op til 200 komponenter! Fremstillingen kræver en lang række råvarer som natur- og syntetisk gummi, metaltråde, tekstilfibre og forskellige tilsætningsstoffer.

 

Gummiblanding

I fremstillingen af et dæk indgår mere end 30 forskellige natur- og syntetisk gummi, som hver har deres særlige egenskaber. De blandes i enorme blandemaskiner til en jævn, ensartet masse. Samlingen af de forskellige gummiblandinger er afgørende for dækkets egenskaber med hensyn til smidighed, vejgreb og holdbarhed.

 

Samling af komponenter

Komponenterne samles på en roterende tromle, hvor de forskellige lag materialer lægges. Her er de vigtigste trin:

Lufttæt inderbelægning

Det første, der bliver lagt på tromlen er en lufttæt film i syntetisk gummi. På moderne dæk erstatter den slangen.

Karkasselag

Dernæst lægges et net af gummibelagte tekstil- eller metaltråde. Nettet danner en armering omkring dækket i tværretningen. Det er den radiale karkasse.

Kanttråde

Så anbringes to bånd i metalwire i begge sider af dækket. Det er kanttrådene. De sikrer dækket et fast sæde til fælgen og holder det tæt.  Karkasselaget bliver derefter foldet ind over kanttrådene, som derved forankres.

Dækside

Der tilsættes nu flere baner, bl.a. dækkets sidevægge i smidigt og slidstærkt gummi, der optager dækkets deformationer og beskytter det mod f.eks. kantstensskader. Det er også dér, mærkningerne sidder.

Formning af dækket

Tromlens midterste del pumpes så op for at give dækket form.

Beskyttelseslag

Derefter lægges to lag oven på dækket. De er forstærket med metaltråde, der er placeret på skrå og sammen med karkasselaget danner et net af formbestandige trekanter.

Slidbane

Til sidst bliver slidbanen lagt på, altså den del af dækket, der er i kontakt med vejen.

 

Vulkanisering

Det rå dæk bliver så anbragt i en autoklaveform med prægede vægge, som overfører mønster og mærkninger til dækket. Formen har i midten en membran fyldt med varmt vand, der under tryk presser det stadig bløde materiale op mod formens indervægge. Varmen får materialet til at arbejde. Når temperaturen kommer op på 150 °C, starter vulkaniseringsprocessen, dvs. at svovlet i gummiblandingen danner forbindelser mellem polymerkæderne. Det skifter så fra plastisk til elastisk tilstand.

 

Kontrol

Når dækket har forladt autoklaveformen, kontrolleres det for fejl enten af inspektører eller i en særlig maskine. På produktionslinjen udtages også tilfældige dæk, som røntgenfotograferes. Hvis dækket udviser selv den mindste fejl, bliver det afvist.

Kilde: Michelins film "Fremstilling af dæk"

 

 

Dæk i tal

1,1 milliard: verdensproduktion af dæk til personbiler (2008)

127 milliarder: det globale dækmarkeds værdi i dollar (2007)

72 %: eftermarkedets andel

49 %: konsolideret markedsandel for de 3 førende – Michelin, Bridgestone og Goodyear

(Kilder: Tire Business, Michelin Factbook)