Pirelli udvikler støjsvage dæk til Audi
Pirelli har ud fra ønsket om at leve op til automarkedets forventninger konstrueret specielle dæk, som halverer rullestøjniveauet inde i bilen. På nuværende tidspunkt har dækproducenten forbeholdt sin nye teknologi nogle af Audi koncernens eksklusive modeller.

Indenfor samme emne
Mindre rullestøj, både inde i bilen og afgivet til omgivelserne, opfylder en af automarkedets forventninger. Samtidig imødekommes de europæiske krav om bekæmpelse af støjgener. Rullestøj afgivet til omgivelserne er nemlig et af de tre kriterier i dækmærkningen.
Denne tendens har fået Pirelli til at designe "støjvenlige" dæk som led i et partnerskab med Audi koncernen. Pirelli i Milano har udviklet en specifik teknologi (Pirelli Noise Cancelling System), som formindsker den støj, man kan høre inde i bilen. Teknologien går ud på at indlægge isolerende skum i dækket til at absorbere genklangstøjen på grund af rullevibrationerne i dækopbygningen.

Ifølge Pirelli bidrager systemet til at nedbringe rullestøjen inde i køretøjet med 2-3 decibel afhængig af hastighed, dvs. en gennemsnitlig støjformindskelse på 50 %.
Indtil videre tilbyder Pirelli kun to dækudgaver til Audi koncernens eksklusive modeller:
>> 275/30ZR21 (98Y)XL PZero til Audi RS7
>> 285/30ZR21 (100Y)XL PZero til Audi RS6
De "støjvenlige" dæk vil være mærket PNCS (Pirelli Noise Cancelling System) på siderne.
Artikler i samme emne
- Pirelli kalenderen 2016 er udkommet!
- Continental udfolder sig i flere dimensioner
- Goodyear TripleTube - 3-i-1-dækket med høje ambitioner
- Goodyear BH03 - et dæk, der producerer strøm
- Toyota C-HR – forbundne dæk
- Se de første billeder fra den nye Pirelli kalender 2015
- Bridgestone nytænker Run Flat-dæk
- Michelin deltager i Formula E for at udvikle fremtidens dæk
- Bridgestone gør en indsats for sikkerheden på video
- Michelin udstyrer Renaults Eolab Concept med dækket Tall and Narrow