Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Motorsport - et forsøgslaboratorium for vejdæk

Motorsport - et forsøgslaboratorium for vejdæk

Producenter Udgivet den 17/04/14 af Anne

For dækproducenterne er motorsport et fantastisk kommunikationsværktøj. Det er også et godt middel til at gennemføre forsøg og udvikle en lang række teknologier, som siden hen finder vej til de masseproducerede dæk.

Porsche på motorbane Motorsport - et forsøgslaboratorium i kapløbet om dækpræstationer - Copyright © : Michelin

Godt for producentens image ...

Når man er dækproducent og vil pleje sit image over for den brede offentlighed og forbrugerne, er et engagement i motorsport den bedst tænkelige marketingsstrategi. Hvis der arbejdes seriøst og opnås gode resultater i løbene, er det guld værd for et dækmærke til at bevise produkternes effektivitet og ydelser. Det gælder for højtydende dæk til sportsvogne, men så sandelig også for produkter med mere jordnære ambitioner, fordi de også høster fordelene af det gode image. Når man sælger millioner af dæk verden over, er det hensigtsmæssigt at have udmærket sig som producent af dæk, der har vist, hvad de duer til i konkurrencesport. De fleste store koncerner på markedet, herunder Michelin, Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental og Bridgestone, er under alle omstændigheder involveret i motorsport på forskellige niveauer. Og hver gang sørger mærkets kommunikationsfolk for at fremhæve den tætte forbindelse mellem motorsportsdæk og vejdæk for at bevise deres værdi over for almindelige forbrugere, som uden tvivl vil lade sig påvirke af sammenstillingen af mærket med dets sportspræstationer, når de skal købe nye dæk til deres biler.

Reol med Michelin dækCopyright © : rezulteo

... men ikke  nok med det

Ud over de flotte udtalelser, som dækproducenter involveret i motorsport ofte fremkommer med, er konkurrencesport faktisk et forsøgslaboratorium for udvikling af vejdæk. Og på mange planer. Selvfølgelig har dæk til motorkonkurrencer med en prototype i Le Mans løbet, en Formel 1, et rallykøretøj eller en GT i et sprintløb intet at gøre med et bildæk til vejkørsel. Sidstnævnte skal holde til tusindvis af kilometer, kunne køre på tørt underlag og i regnvejr og på næsten alle typer asfalt. Det skal også være økonomisk overkommeligt, selv på spændstige sportsvogne. Men motorløb er stadig et yderst interessant felt til at teste mange parametre, som kan udnyttes i masseproduktionen.


Direkte teknologioverførsel

Ved hvert motorløb udforsker og afprøver dækproducenten nye materialevalg, fabrikationsprocesser og andre teknologiske satsninger for at kunne præstere det bedst mulige resultat på banen. Og som konkurrencesportseksperterne hos de kendte producenter som Michelin og Pirelli siger, finder der reelt en direkte teknologioverførsel sted mellem racerdæk og vejdækDenne arv fra konkurrencesporten slår igennem på fire vigtige felter, nemlig profil, opbygning, materialevalg og dækmønster, selv om det sidste punkt ikke gælder for slickdæk, som anvendes på tør bane med en lang række racerbiler (b.la. Formel 1, GT, prototyper i Le Mans løbet, ensædede racere). Dækproducentens forskningsarbejde med henblik på at forbedre resultaterne i motorløb har derfor direkte indflydelse på de gængse vejdæk, som fås i handelen, især hvad angår produkter med meget høje ydelser til sportsvogne. Et racerdæk og et dæk til vejkørsel lever i to vidt forskellige ydelsesuniverser. 


Hver kategori sit bidrag

Dæk til racerbilCopyright © : Michelin
Alle motorsportsgrene bidrager ikke i lige stor udstrækning til udviklingen af almindelige dæk, men de supplerer hinanden. I Le Mans løbet får man lejlighed til at arbejde med dækkets levetid og vedholdende ydelser. I rallyløb kan der arbejdes med dækkets holdbarhed under vanskelige forhold. Det er én af de sjældne discipliner, hvor der køres på offentlig vej og ikke på bane og man derfor konfronteres med reelle vejprofiler og ikke baneasfalt, som man aldrig oplever i dagligdagen. Da forholdene sommetider er meget barske, er det også en glimrende lejlighed til at forbedre off-road-dæk. Endelig kan visse nye discipliner, hvor motorerne er elektriske, medvirke til at optimere dækkets rullemodstand og energieffektivitet. I en række mesterskaber som Formula E kræves desuden, at der anvendes dæk med rillemønster og ikke slickdæk til tørt føre, og der kan så arbejdes med et dækmønster, som ligger meget tættere på seriefremstillede dæk. Hvad angår de såkaldte "kundekonkurrencer", spilles der på, at dækket er let at styre, fordi det er konstrueret anderledes end et mere avanceret produkt forbeholdt Formel 1 eller fabriksprototyper til Le Mans løbet. Og selv i en så særegen disciplin som Formel 1, hvor dækkets egenskaber afviger meget stærkt fra vejdækkets, bidrager arbejdet på at udvide ydelsesgrænserne drastisk til at opdage nye udviklingsløsninger.

 

 

Også indflydelse på økonomidæk

Man kan naturligvis let forestille sig, at de første masseproducerede dæk, som får indarbejdet fremskridtene hentet fra motorsporten, er dæk til sportsvogne, fordi kravene til rene og skære præstationer er de vigtigste. Ja, men selv de billigste dæk drager visse fordele af motorsporten, navnlig med hensyn til rullemodstand eller gummiblandinger. Silicadoseringen og arbejdet på opbygningen og karkassens tråde påvirkes også af forskningen i forbindelse med visse kategorier motorsport. Kort sagt har motorløb gavnlig virkning for dine standarddæk!