Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Michelin udstyrer Renaults Eolab Concept med dækket Tall and Narrow

Michelin udstyrer Renaults Eolab Concept med dækket Tall and Narrow

Producenter Udgivet den 27/10/14 af Raquel

Den franske dækproducent udvikler dæk specielt til prototypen Eolab Concept fra Renault, som blev præsenteret på den internationale bilmesse i Paris.

Eolab Concept hjul Renault præsenterede fremtidens bil udstyret med Michelin dæk på den internationale bilmesse 2014 - Copyright © : Denis Meunier

Innovativt design

Dækket blev præsenteret for allerførste gang i Berlin under Challenge Bibendum 2011, og ”Tall & Narrow” fra Michelin er monteret på Renaults konceptbil, Eolab Concept, der var udstillet på den internationale bilmesse. Med det høje og smalle dæks innovative design og helt nye dimension (145 70 R17) opnås større energibesparelser, samtidig med at dækket leverer fremragende ydelser med hensyn til greb, levetid og kørselskomfort.

 

 

Copyright ©  

1/
 

Michelins ”Tall & Narrow” har altså en større diameter og en smallere slidbane, som forbedrer adskillige ydelser samtidig.

Den smallere slidbane og dermed reducerede kontaktflade med underlaget bevirker, at rullemodstanden formindskes, og at dækket bliver mere aerodynamisk, således at bilens energieffektivitet optimeres.

Vandafledning Michelin Eolab RenaultCopyright © : Michelin - Renault
”Tall & Narrows” store diameter og smalle slidbane øger beskyttelsen mod akvaplaning, fordi dækket i højere grad fungerer som stævnen på et skib. Rullestøjen er også begrænset på grund af den mindre brede slidbane.

Udover at have udviklet et dæk med et specielt udseende har Michelin anvendt Michelin Premium Touch teknologi til mærkning af dæksiderne for at fremhæve Eolab Concepts dynamik og præstationer. Indretningen har til formål at forhøje dækkets aerodynamiske koefficient og dermed energivirkningsgrad.

 

 

 

Aerodynamik og lav vægt er Eolab Concepts nøglefordele

Renaults Eolab Concept, der er afledt af prototypen Eolab og blev præsenteret på den internationale bilmesse i Paris, indeholder sig selv næsten 100 teknologiske fremskridt i producentens knowhow.

Aerodynamik Michelin Eolab RenaultCopyright © : Michelin - Renault

Renaults konceptbil skulle have et forbrug på 1,0 l pr. 100 km og udlede 22 g CO2. Det uhørte forbrug er muligt i kraft af tre kombinerede faktorer: det aerodynamiske design, anvendelsen af kompositmaterialer for at nedsætte vægten og ”Z.E. hybridteknologien”, el-benzin. Denne løsning sikrer et ultralavt forbrug og mobilitet med nul emission på strækninger under 60 km med op til 120 km/t.

Eolab Concept i profilCopyright © : Denis Meunier

”Tall & Narrow” varsler morgendagens dæk til en vis kategori bilmodeller. Dækket er nemlig designet til bykørsel med moderate belastninger og udfordringer. Selv om det ikke passer til den nuværende bilpark, bidrager det alligevel til at tegne et billede af fremtidens bil.