Goodyear TripleTube - 3-i-1-dækket med høje ambitioner
Med tre kamre, der pumpes op eller tømmes for luft afhængig af vejens profil og vejret, kan TripleTube tilpasse sig alle forhold.

Indenfor samme emne
Elektronikkens andel af innovationerne i biler topper i dag med op til 90 % af investeringerne. Men elektronikken ligger ikke altid der, hvor man venter det. Det beviser konceptet TripleTube, som Goodyear præsenterede på den sidste biludstilling i Genève.
Dækkets slidbane består af tre forskellige afsnit med lige så mange kamre, der pumpes op eller tømmes for luft under kørslen afhængig af vejens profil og vejrforholdene.
Under normale driftsbetingelser er dækket i position økonomi/sikkerhed. Den store trædeflade sikrer gode bremseegenskaber, mens den forstærkede stivhed formindsker rullemodstanden og dermed øger brændstofbesparelserne.
I sportsfunktion indtager dækket en konisk form, der fremmer bremseevnen, og i sikkerhedsfunktion på våd vej sendes luften til dækkets midte og forebygger dannelsen af den vandfilm, som forårsager akvaplaning.
I dækket ligner en enhed, der flytter luften efter behov ved hjælp af en pumpe. Dækket kommunikerer med flere af bilens komponenter for at orientere sig om forholdene. Når viskerne f.eks. sættes på høj hastighed, skifter dækket til sikkerhedsfunktion.
Desuden indeholder dette bevidst bæredygtige dæk andre innovationer udviklet af Goodyear, bl.a. er gummiblandingens silica baseret på aske af risavner.
Goodyear har på nuværende tidspunkt ikke programmeret markedsføring af TripleTube.
Artikler i samme emne
- Pirelli kalenderen 2016 er udkommet!
- Continental udfolder sig i flere dimensioner
- Goodyear BH03 - et dæk, der producerer strøm
- Toyota C-HR – forbundne dæk
- Se de første billeder fra den nye Pirelli kalender 2015
- Bridgestone nytænker Run Flat-dæk
- Michelin deltager i Formula E for at udvikle fremtidens dæk
- Bridgestone gør en indsats for sikkerheden på video
- Michelin udstyrer Renaults Eolab Concept med dækket Tall and Narrow
- Hankook Ventus S1 Evo2 SUV udmærker sig i en tysk sammenligning