Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Dunlop Sport Maxx RT: prøvekørsel på Ascari banen

Dunlop Sport Maxx RT: prøvekørsel på Ascari banen

Producenter Udgivet den 01/11/11

For at afprøve sit nye sportsdæk havde Dunlop inviteret rezulteo til den berømte Ascari bane i Andalusien, en sand fredsdommer for personbildæk. Vi testede det successivt på en BMW Z4 28i, en Audi TT-S og en Audi S4 V6T. Vores journalist og testpilot, Julien, beretter om sit (gode) indtryk.

Test Dunlop Sport Maxx RT på Ascari med Audi S4 V6T Copyright © : All Rights Reserved

Først skal det understreges, at en presseprøvekørsel ikke har noget at gøre med en videnskabelig test udført af godkendte organer. Den kan ikke anvendes til at sammenligne det præsenterede dæks ydelser med konkurrenternes. Til gengæld kan man bedømme dækkets "temperament": præcision, holdbarhed og naturligvis køreglæde.

Ascari: en krævende bane
Efter en smagsprøve på de snoede veje omkring Ascari banen i en BMW Z4 28i optræder banekørslen som hovedret.

Ascari banen er en af de flotteste i Europa. Den har bakker og dale og er meget teknisk og yderst afvekslende. Man kan altså hengive sig til køreglæden inden for visse grænser. I det mindste dem, som Dunlops stab har fastsat.

Den naturlige baneførings særlige kendetegn (relief, fart m.v.) er optimeret til vores tests med slalomsving indrettet på visse lige strækninger.

Formål: bedømme dækkets egenskaber på nogle ydelsesområder som retningsskift, hård opbremsning og stabilitet i hurtige sving.

Til vores prøvekørsel har vi to konfigurationer:

  • Audi TT-S med 272 hk
  • Audi S4 V6T med 333 hk.

Begge sportsmodeller var monteret med 245/40 ZR 18 97 Y XL.

Selv om de to køretøjer er af forskellig type (en coupé og en sedan), opnås med deres nærliggende opbygning (Quattro transmission) og deres turboladningsmekanik en næsten ens balance.

Køreglæde og effektivitet
Det indtryk, vi fik af denne prøvekørsel, er positivt. Det er en meget lærerig feeling, som giver en god fornemmelse for asfalten. Retningsskift kræver en afmålt styrevinkel, som støtter opbygningen gode stivhed. Til trods for, at asfalten har en ret kraftig slibevirkning, bemærkede vi ikke hurtigt slid eller afrevet gummi (vi må ikke glemme, at Dunlop Sport Maxx RT er beregnet til vejkørsel).

Med hensyn til sportspræstationer har Sport Maxx RT særdeles tilfredsstillende ydelser. Det giver køreglæde og har god respons med en effektivitet, som ligger i kategoriens top.

Vi afventer offentliggørelsen af de første tests udført af certificerede organer og regner med, at de vil bekræfte vores gode indtryk. Men også at dette lovende dæk generelt vil bevise sine ensartede ydelser med en god balance.

Se også:

Circuit d'AscariCopyright © : All Rights Reserved