Begivenheder arrangeret af dækproducenter - ContiWinterContact TS 830 P: prøvekørsel på isbanen i Alpe d’Huez

ContiWinterContact TS 830 P: prøvekørsel på isbanen i Alpe d’Huez

Producenter Udgivet den 18/03/12

Med eller uden ESP på sne? Continental har indbudt rezulteo til testen på Trophée Andros banen i Alpe d’Huez. Vores pilot har oplevet, hvor nyttig den elektroniske assistance er i en Renault Clio 3 RS og en Subaru Impreza med Continentals sportsvinterdæk, ContiWinterContact TS 830 P. Se beviset i billeder.

Clio 3 RS på sne Copyright © : All Rights Reserved

Baggrund. Continental er kendt for sine vinterdæk og ville demonstrere på bane, at ContiWinterContact TS 830 P forbedrede virkningen af assistancestystemer som ESP (elektroniske stabilitetsprogram for kursopretning) eller ASR (antispin). 

Bane. Til anledningen var Trophée Andros banen i Alpe d’Huez blevet delt op i to afsnit. Med denne konfiguration kunne vi skifte direkte mellem slalom, hårnålesving og hård opbremsning og udnytte terrænforholdene og de vekslende underlag fra nyfalden sne til fastkørt sne og is.

Biler. Continental havde for at måle dækkets ydelser valgt en Renault Clio 3 RS, en lille 201 hk bombe, monteret med 205 45 R17 88 V og en Subaru Impreza XV 2,0D firehjulstrækker med 150 hk og monteret med 205 50R17 93V.

Prøvekørsel. Vi kørte en halv snes omgange på banen med og uden elektronisk assistance

Ø  Prøvekørsel af ContiWinterContact TS 830 P med assistancesystemer

 Vinterdæk med elektronisk assistance af rezulteo-pneu

Trækkraften er mere end tilfredsstillende, for man kan nyde kørslen og samtidig bevare en god sikkerhedsmargen. Vognens egenskaber er skarpe og præcise både ved acceleration, bremsning og i sving. Efter et par omgange har man fornemmelsen af at køre en bil uden assistance, fordi den opfører sig så smidigt og naturligt.

Ø  Prøvekørsel af ContiWinterContact TS 830 P uden assistancesystemer


Vinterdæk uden assistancesystemer af rezulteo-pneu

Når den elektroniske assistance deaktiveres, er forandringen yderst markant. Bilen føles tungere og frembringer større træghed. Den understyrer ved acceleration og trækker lige ud ved bremsning. I slalomkørsel er den meget langsommere og går tilmed sommetider i stå efter en glidetur.

rezulteos råd
Når den nye generation elektroniske assistancesystemer anvendes sammen med højtydende vinterdæk, bør de ikke afbrydes ved kørsel på sne. Kombinationen vinterdæk + ESP bidrager til at begrænse pludseligt tab af greb og til køre med maksimal sikkerhed.

Pas dog på ikke at blive overmodig. Elektronikken kan ikke kæmpe mod fysikkens love. Ved kørsel på sne skal føreren under alle omstændigheder afpasse farten efter sine egne færdigheder og køretøjets muligheder.

Læs mere: