Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Conti Safety Days 2013: en dag på testbane for at afprøve Continentals serie 5

Conti Safety Days 2013: en dag på testbane for at afprøve Continentals serie 5

Producenter Udgivet den 26/08/13 af Erik

Som hvert år opfordrede Continental dækeksperter til at teste sine nyeste produkter. I dette tilfælde drejede det sig om serie 5, som omfatter ContiEcoContact 5, ContiPremiumContact 5 og ContiSportContact 5. Det foregik i nærheden af Paris på Mortefontaine banen. På programmet for den femte udgave af Conti Safety Days var der fire workshops i tilknytning til sikkerhed, nemlig dæktryk, bremseegenskaber i tørt og vådt føre, køreegenskaber og firehjulstræk.

ContiSafetyDays2013 dag på bane ContiSafetyDayser en uomgængelig begivenhed for dækeksperter - Copyright © : Continental

Conti Safety Days er blevet en vigtig begivenhed, hvor Continental møder dækeksperter. På denne dag med banetests får dækproducenten lejlighed til at fremhæve sine produkters teknologiske fremskridt og oplyse motorjournalister og -bloggere om emner i forbindelse med bilers sikkerhed.

I år havde Continental sat os stævne på Mortefontaine banen i Parisområdet til test af serie 5, der omfatter ContiEcoContact 5, ContiPremiumContact 5 og ContiSportContact 5. For at kunne bedømme produkternes ydelser havde dækproducenten arrangeret fire workshops om dæktryk, bremseegenskaber i tørt og vådt føre, køreegenskaber og firehjulstræk.

Workshop dæktryk 

Køretøj: BMW 125i 

Dæk: ContiPremiumContact 5

ContiSafetyDays2013 workshop dæktrykCopyright © : Continental
For at vise hvor vigtigt det er altid at køre med det rigtige dæktryk, beder instruktøren os om at følge en afmærket cirkel på kørebanen med en konstant hastighed på 40 km/t.

>> Dæk med det rigtige tryk: Når den rette drejevinkel er fundet, følger køretøjets kurslinje den afmærkede cirkel på jorden.

>> Dæk med 0,5 bar for lavt tryk: For at bevare kursen skal rattet hele tiden rettes op.

 

Workshop bremseegenskaber

Køretøj: Clio IV RS 

Dæk: ContiSportContact 5

ContiSafetyDays2013 workshop bremseegenskaberCopyright © : Continental
I første omgang tester vi bremseevnen på vådt underlag. ContiSportContact 5 viser sig at være reaktivt og meget sikkert. Her skal det bemærkes, at ved 90 km/t har et dæk klassificeret A for dette kriterium (efter EU-dækmærkningen) i gennemsnit 6 m kortere bremselængde end et dæk i klasse B.

Derefter fortsætter vi på et særligt anlæg, hvor der kan skabes omstændigheder for katastrofebremsning. Med 90 km/t ankommer vi til en forgrening, hvor et visuelt signal i sidste øjeblik angiver, om vi skal dreje til højre eller venstre. Resultatet er overbevisende, for der behøves kun få meter til at bremse og køre smidigt og præcist uden om forhindringen.

 

Workshop køreegenskaber

Vi stiger ud af Clio IV RS og ind i to biler med modsat temperament: en racerbil (Caterham R300) og en elbil (Volvo C30).

Køretøj: Caterham R300

Dæk: ContiPremiumContact 5

ContiSafetyDays2013 workshop køreegenskaberCopyright © : Continental
Caterham R300 er en racerbil, der er skræddersyet til banekørsel. Den har hverken elektroniske kørselsassistancesystemer eller bremseforstærkning og er derfor perfekt til at afprøve et dæks egentlige ydelser! Selv ved høj fart udviser Caterham reaktivitet og præcision både i sving og ved retningsskift. Her åbenbarer ContiPremiumContact 5 hele deres potentiale.

 

Køretøj: Volvo elbil C30

Dæk: ContiEcoContact 5

Efter denne sportstest fortsætter vi i workshop køreegenskaber med en elbil. Vi kører nu en Volvo C30 monteret med ContiEcoContact 5 og må indrømme, at forandringen efter den brølende Caterham virker endnu stærkere. Den 100 % eldrevne bil er nemlig meget lydsvag, navnlig fordi der er arbejdet med rullestøjen, så den forstyrrer så lidt som muligt. 

 

Workshop firehjulstræk

Til denne workshop har vi to SUV'er (Hyundai ix35 og Hyundai Santa Fe) og en firehjulstrækker (Isuzu D-Max) til rådighed.

Køretøj: Hyundai ix35

Dæk: ContiPremiumContact 5 

 

ContiSafetyDays2013 workshop firehjulstrækCopyright © : Continental
Med sine dæk til vejkørsel mangler Hyundai ix35 naturligvis greb og trækkraft, så snart terrænet bliver lidt vanskeligt. Øvelsen skal først og fremmest vise os, at det er vigtigt at montere denne type køretøjer med hensigtsmæssige dæk, hvis man vil vove sig uden for asfalterede veje.

 

 

Køretøj: Hyundai Santa Fe 

Dæk: ContiCrossContact LX

Til gengæld kan Santa Fe med terrændæk (ContiCrossContact LX) klare forhindringerne uden besvær. Grebet er fremragende både på mudret og på stenet underlag.

 

Køretøj: Isuzu D-Max

Dæk: ContiCrossContact AT

Til sidst tager vi fat på mere alvorlige sager med Isuzu D-Max monteret med ContiCrossContact AT (vinder af Gazellerallyen). Vi giver os i lag med reelle stigninger, hældende grusveje og klippeforhindringer. Dækket viser sig at være sikkert og opfylde forventningerne. Med grebet opnås god stabilitet på skråninger og alle typer underlag (sten, mudder, grus). Dækket er både solidt og smidigt og klarer belastninger og forhindringer fint og uden anstrengelse.