Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Bridgestone Potenza Adrenalin RE002: prøvekørsel på Ascari banen

Bridgestone Potenza Adrenalin RE002: prøvekørsel på Ascari banen

Producenter Udgivet den 19/04/13 af Erik

Bridgestone inviterede os til Ascari banen i Andalusien for at teste Adrenalin RE002, det nye sportsdæk til små og kompakte biler. Prøvekørslen foregik i øsende regnvejr, hvilket gav os lejlighed til at bedømme dækkets egenskaber under vanskelige forhold.

Start ved prøvekørsel på bane Copyright © : Bridgestone

Oprindelig skulle vi ifølge programmet kunne prøve l'Adrenalin RE002 under forskellige og afvekslende betingelser. Men vejrguderne var ikke med os. Vi måtte nøjes med prøver på vådt underlag: kørsel på bane, slalom og sammenlignende test. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for vi kunne således se, hvad dækket duede til under yderst vanskelige forhold.

Kørsel på vådt underlag: en følelse af tryghed og kontrol

For at teste Adrenalin RE002's køreegenskaber stillede Bridgestone en Audi A3 TFSI til vores rådighed og overlod os den nordlige sløjfe af Ascari banen. Det er den mest tekniske del af banen med skiftende op- og nedkørsel samt sving (kurver a la Sebring, Pif-Paf, Spa, miniudgave af Eau Rouge, osv.). Den kræver solide styrefærdigheder, navnlig når banen er helt opblødt.

Trods vejrforholdene er demonstrationen overbevisende. Dækket og Audi A3 matcher fortrinligt. Ud over at give os følelsen af tryghed og kontrol udviser Adrenalin RE002 præcision og reaktivitet. Den teknologi, der er anvendt for at forhøje køreglæden, fungerer glimrende på vådt underlag. En væsentlig fordel for hverdagskørslen er, at Adrenalin RE002 er særdeles stabilt under bremsning og klarer sig kongeligt ved skiftende tryk på pedalen.

Forhindringsløb/Rally: sammenlignende test med Turanza T001

 

Volkswagen Golf 7 på opblødt baneCopyright © : Bridgestone

En opblødt bane, slalom og et bremseområde er en ideel kombination til at bedømme dækkets evne til at bortlede vand. I denne prøve tilbyder Bridgestone os at sammenligne ydelserne for Potenza Adrenalin RE002 og Turanza T001, der sigter mere mod almindelige personbiler.

Vi starter med en VW Golf 7 monteret med T001. Dækket klarer sig fint. Et enkelt forbehold: en svag tendens til understyring (vigende foraksel) i den hurtigste kurve på strækningen.

Under disse betingelser synes Adrenalin RE002's præstationer ikke at være bedre end T001's, for de bruger næsten samme tid til at køre en omgang. Til gengæld skiller Adrenalin sig ud med hensyn til køreoplevelsen. Svingene gennemkøres mere glidende med en bedre oplevelse af forløbet.

Kort sagt står de lige med hensyn til sikkerhedsaspektet. Men i køreglæde vinder Adrenalin RE002 på teknisk knockout.

Potentiale bekræftet: 

 

Demonstration af greb på Audi TTCopyright © : Bridgestone

 

Flere fotos:

> På Flick'r

For at kunne bedømme Adrenalin RE002's præstationer fuldt ud tilbød Bridgestone os en tur i hver vores Audi TT til højre for den professionelle pilot. Da piloterne pressede bilerne til det yderste med hver deres kørestil, kunne vi mærke dækkets potentiale for greb. Demonstrationen blev understreget af tekniske forklaringer på følsomme steder på banen. Den traditionelle og i visse situationer bevidst overdrevne kørestil fremhævede Adrenalin RE002's neutrale køreegenskaber og progressive reaktion.

Oplev Ascari banen i en Radical SR3

Med Bridgestone oplevede vi hele Ascari banen som passager i en Radical SR3, en ægte racerbil med 220 hk og en vægt på 540 kg. Stig ind, og kør med!

Se også:

 
>> Bridgestone Potenza Adrenalin RE002: sportsdæk til små og kompakte biler