Begivenheder arrangeret af dækproducenter - Bridgestone nytænker Run Flat-dæk

Bridgestone nytænker Run Flat-dæk

Producenter Udgivet den 09/12/14 af Julia

Der hersker delte meninger om run flat-dæk. Det er selvfølgelig en smart og praktisk teknologi, når man er punkteret, men den indebærer også nogle ulemper, som kan få forbrugeren til at holde sig tilbage. Bridgestone oplyser, at der snart bliver sendt et "runflat" på markedet med næsten samme specifikationer som et almindeligt dæk.

Bridgestone Run Flat-dæk Bridgestone puster nyt liv i Run flat-dæk ved at mindske ulemperne - Copyright © : Bridgestone

Ifølge dækproducenternes undersøgelser risikerer en europæisk bilist at punktere for hver 75 000 kilometer. I andre lande med veje i mindre god stand er risikoen for at punktere langt større. Men ud over det statistiske kilometertal er den ekstra sikkerhed ved "RF" en kendsgerning især ved punktering på motorvej.

Man kan bebrejde run flat-dæk, at de er tungere, mindre dynamiske og ofte dyrere end tilsvarende almindelige dæk, og at kørslen føles mindre behagelig.

Bridgestone arbejder i øjeblikket på en prototype på run flat- dæk, som har besnærende tekniske specifikationer og vil kunne fås i handelen inden for en overskuelig tid.

Den nye generation run flat-dæk tager sigte på alle bilmodeller, som markedsføres fra og med november 2014 og er udstyret med dæktrykovervågningssystem (TPMS)uanset om de originalmonteres med runflat fra starten. Det gør en markant forskel, fordi det så betyder, at opbygningen ikke vil være så stiv som på den nuværende generation run flat-dæk.

Den største indsats er lagt i at udvikle en gummiblanding, som bedre modstår lavt tryk og derfor ikke kræver dæksider med lige så kraftig forstærkning som på den nuværende generation runflat. Målet er at nærme sig specifikationerne for et almindeligt dæk.

Teknologien kommer på markedet i 2017 (hvor det forventes, at biler solgt i 2015 skal have nye dæk).