Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Yokohama W.drive V905 prøvekøres af Rezulteo

Yokohama W.drive V905 prøvekøres af Rezulteo

Nye dæk Udgivet den 17/03/14 af Anne

Yokohama har netop sendt en ny produkt på markedet, vinterdækket W.drive V905. Yokohama gav os lejligheden for at prøvekøre det på Yokohamas udviklingsbane i Nordsverige ikke langt fra polarkredsen.

Yokohama vintertest Audi Rezulteo har testet det nye Yokohama W.drive V905 under polarforhold! - Copyright © : rezulteo

W.drive V905 - et vinterdæk med høj teknologikoncentration


W.drive V905 er Yokohamas nye bannerfører i vinterserien. Det tager sigte på mellemklasses og større personbiler og SUV'er og fås i dimensioner fra 15 til 18".

I udviklingsarbejdet har Yokohama lagt særlig vægt på følgende ydelser

- Styrbarhed på sne
- Bremselængde på sne og våd vej
- Energieffektivitet


Det er nøglefaktorer, som logisk nok indgår i en global forbedring af præstationerne i forhold til V905's forgænger (W.drive V902B).

Naturligvis er der arbejdet med alle dækkets specifikationer, f.eks. gummiblandingen, som har mærkbar indflydelse under alle forhold. Yokohamas teknikere er kommet frem til en blanding med appelsinolie og har opnået resultater, som opfylder kravene til vinterdækkets smidighed uden at sætte rullemodstanden over styr.

Det retningsbestemte slidbanemønster består af to- og tredimensionale lameller og en lang række andre tekniske løsninger, der afstiver dækket under kørsel. Zigzagrillerne og de variable vinkler forbedrer ydelserne på sne og fremmer dræningen.

Riller i Yokohama W.drive V903Copyright © : Yokohama

Prøvekørsel


I Audi

Yokohama vintertest 2014 AudiCopyright © : rezulteo

Med hensyn til de generelle ydelser oplyser Yokohama, at det sidste skud på stammen leverer fremragende præstationer, især på snedækket underlag. Altså tilbød den japanske dækproducent os at prøve det på et lag nyfalden sne

Vi blev præsenteret for to typer køretøjer (forhjulstræk og baghjulstræk) til en ubunden prøvekørsel med mulighed for at sammenligne W.drive V905 med forgængeren.

Vi stifter bekendtskab med dækket på en Audi A4 Break TDi (forhjulstræk). Den benyttede bane byder på lettere bugtede afsnit til middelhastighed og andre mere tekniske afsnit. Dækkets føling med underlaget er fortræffelig, men det afslører hele sit potentiale, når det sammenlignes med sin forgænger (W.Drive V902B). Fremskridtene er markante, især med hensyn til sideværts greb. V905 udviser bemærkelsesværdig stabilitet på den snedækkede bane, og vi kan køre med god fart og total sikkerhed. Sammenlignet med den tidligere generation dæk virker sidstnævnte nærmest grotesk med sin langt mere udprægede understyring (vigende foraksel) og overstyring (vigende bagaksel). 

I hurtige sving får bilen med V905 mulighed for føre sig frem i den fine sne som et admiralskib. Bilen er hverken legesyg eller sjov, men dens aktive sikkerhed er total.


I BMW

Yokohama vintertest BMWCopyright © : rezulteo
Så kommer øjeblikket, hvor vi skal prøve dækket på en bil med baghjulstræk. Også her falder sammenligningen logisk nok ud til det nye dæks fordel, men i endnu mere slående grad.

På den hurtige bane, vi benyttede til prøverne, kører vores BMW Serie 1 som en slæde, når assistancesystemerne er slået fra. Alt forløber glidende og under fuld kontrol, og især opnås ubeskåret trækkraft.

I sammenligningen falder V902B helt igennem. Selv om det egentlig ikke er mindre hurtigt på en baneomgang, kræver det evindelige opretninger af rattet for at styre bagtøjets sidestepping og hoppen.

I denne konfiguration forstår W.drive V905 at være både betryggendeunderholdende og imødekommende til en sporty kørestil. 

Yokohama vintertest 2014 BMWCopyright © : rezulteo

Vi glæder os til at se dækkets stilling i de kommende tests, så vi kan fastslå, om vores yderst positive indtryk bliver bekræftet i kampen mod kategoriens store navne.