Yokohama Advan Sport V105: high performance dæk til sports- og luksusprægede biler
Som efterfølger til Yokohamas berømte V103 forener Advan Sport V105 præstationer og køreglæde i kraft af en lang række teknologiske forbedringer overtaget fra konkurrencesporten. En spændende nyhed, når man elsker kraftfulde biler.

Indenfor samme emne
Med Advan Sport V105 satser Yokohama på segmentet for personbiler i luksusklassen (bl.a. Mercedes, Audi, BMW såvel som på hypersporty biler (Aston Martin, Porsche o.l.). På dette felt har dækproducenten solide argumenter med sit nye UHP dæk (ultra high performance), der høster erfaringen fra F.I.A. World Touring Car Championship (WTCC), hvor Yokohama har været officiel leverandør siden 2006.

Desuden har en stor del af udviklingsarbejdet fundet sted på Nürburgring, de store tyske mærkes højborg. Det har overbevist Mercedes-Benz, som har valgt Advan V105 til originalmontering på sine SL, SLK, CLS og C Class modeller.
Nytænkt dækmønster for bedre greb og kørselskomfort
I sammenligning med forgængeren, Advan Sport V103, byder V105 på en helt ny slidbane. Dækmønsteret er fortsat asymmetrisk med en inderside, der er optimeret til vådgreb, og en yderside, der er optimeret til tørt føre. Men resten er helt nytænkt.

- Tre brede længderiller og en smallere sikrer optimal bortledning af vand og formindsker risikoen for akvaplaning.
- En indretning med hulrum langs disse riller (5 forskellige vekslende afstande) bidrager til at reducere rullestøjen.
- Gummiklodsernes profil er afrundet i "bakker" for øget greb og mindre dækslid. De fordeler trykket mod underlaget mere jævnt og spreder varmen bedre.
Mere effektiv og stærkere gummiblanding
Yokohama tilbyder en ny gummiblanding i Advan Sport V105. Innovationen går ud på en tættere og mere ensartet fordeling af silicakornene ("mikrosilica") i blandingen. Komponenterne omfatter bl.a. appelsinskalolie, som gør gummiet lettere at bearbejde. Resultat: større slidstyrke og forstærket vådgreb.
Stivere og lettere karkasse
En anden forbedring afledt af konkurrencesporten: karkassen er "pseudoradial". Sædvanligvis sidder fibrene i 90 ° i forhold til dækfladen, men i Advan Sport V105 har de japanske teknikere sat dem i 80 °. Derved opnås "trigonometriske" sider som egerne på et cykelhjul, der er mere modstandsdygtige over for langsgående træk- og bremsekræfter.

Kombineret med flerlagsteknologien "Matrix Body Ply" betyder denne innovation en forbedret styrepræcision på alle typer underlag og mere end 4 % lavere vægt (-4,6 % på 265/35 ZR 19).
Forbedrede ydelser
Med disse teknologier kan Yokohama Advan Sport V105 forbedre sine ydelser betydeligt i forhold til Advan V103:
- bremseevne i vådt føre forbedret med 14 %
- styreegenskaber i vådt føre forbedret med 11 %
- rullestøj reduceret med 15 %

*Test udført med V105 265/35R19
>> Yokohama Advan V105: priser
>> Yokohama Advan V105: konkurrenter
>> Yokohama Advan V105: dækstørrelser
Artikler i samme emne
- Yokohama - et nyt 3PMSF-mærket Geolandar til SUV'er
- Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo
- Dunlop Sport Maxx RT2 snart på markedet
- Continental WinterContact TS860 testes af rezulteo
- Yokohama ADVAN V701 - et sportsdæk, som først og fremmest er alsidigt
- Ultrac Satin - eksklusiv klasse fra Vredestein
- Bridgestone DriveGuard Winter - et Run-Flat vinterdæk til alle bilmodeller
- Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2
- Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller
- Officiel lancering af Michelin Pilot Sport 4