Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Yokohama Advan Neova AD08 R til vej- og banekørsel

Yokohama Advan Neova AD08 R til vej- og banekørsel

Nye dæk Udgivet den 01/04/14 af Julia

I sportsdæksegmentet har Yokohama altid været bannerfører. Producentens seneste dæk afviger ikke fra denne regel og byder på ægte konkurrencesportspræstationer, samtidig med at det er godkendt til almindelig vejkørsel.

Yokohama Advan Neova AD08 R Yokohama Advan Neova AD08 R tager sigte på meget sporty vejkørsel - Copyright © : Yokohama

Et banebrydende, men alsidigt dæk

Selv om dækmønsteret er karakteristik med færre udskæringer, hører Neova AD08R ikke sammen med A021R, A032R og A048 i producentens semi-slicksortiment. Det tilhører kategorien af supersportsprægede dæk til vejkørsel, men er dog særdeles karakteristisk og tager sigte på meget sporty vejkørsel med lejlighedsvis deltagelse i motorsport på bane.

Advan Neova ADO8R afløser AD08. Det nye dæk ændrer ikke udseende, men beholder det, der gjorde forgængeren til en succes:

  • De fortløbende skulderklodser sikrer en fremragende stivhed i slidbanen og fremmer derved grebet. I bunden af rillerne sidder der nogle skrå spor, som skal bevare stabiliteten under krævende kørsel.
  • Dæksiderne er også forstærket med stålindlæg i karkassen, hvilket forbedrer ydelserne i sving. Ydelserne i vådt føre opnås med de afrundede riller, som skal dræne vandet.

Men de virkelige nyheder ligger i gummiblandingen med indarbejdelsen af MS Compound 2R, som er optimeret til at levere gode ydelser. Den består af kulstof, mikrosilica, polymerer blandet med makromolekyler og appelsinolie. Sammensætningen skal forbedre grebet, herunder vådgrebet, og sportspræstationerne under alle omstændigheder.

Yokohama Advan Neova AD08 RCopyright © : Yokohama

Iøjnefaldende ydelsesforbedring!

Banen i TsukubaCopyright © : Yokohama
For at måle de opnåede ydelser og fremskridt har Yokohama afholdt sammenlignende tests, hvor der blev anvendt en Toyota GT86 med 225 45R17 91W som sammenligningsgrundlag.

Hvad angår de rene ydelser, er Neova AD08R i gennemsnit 0,685 sek. hurtigere til at køre en omgang på banen i Tsukuba (målt tid i sessioner a 5 omgange).


Yokohama har også gennemført sammenlignende tests med tunede køretøjer, som du kan se på denne video:

 

I bremsetestene har det nye dæk også bedre ydelser end sin forgænger, for bremseafstanden er 3 % kortere på tørt underlag og 5 % kortere på vådt underlag (test ved 100 km/t på en Honda Civic Type R med 225 45R17 91W).