Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Yokohama AD08R testet indgående af Rezulteo

Yokohama AD08R testet indgående af Rezulteo

Nye dæk Udgivet den 19/08/14 af Louise

I segmentet for semislickdæk har Yokohama altid sat standarden. Mærkets nyeste dæk, AD08R, har et enormt potentiale, som vi fik lejlighed til at bedømme under en udholdenhedsprøve med en Mitjet 2l på banen i Magny Cours.

Yokohama Advan AD08R Rezulteo deltager i motorløbet med Yokohama Advan AD08R på banen i Magny-Cours - Copyright © : rezulteo

Den  japanske dækproducent Yokohama  tilbyder et bredt og righoldigt udvalg af produkter. Ikke desto mindre er mærkets anseelse ikke uden grund bygget på sports- og supersportsserierne.

kategorien semislickdæk tilbyder Yokohama de uomgængelige A032R og A048, som er blevet store stjerner på trackdays og i forskellige single brand-konkurrencer og -formler.

 Advan Neova AD08R, der afløser AD08, har en lidt mindre radikal udformning end de to ovenfor nævnte og flere riller, som forbedrer afledningen af vand.

Se alle tekniske specifikationer i vores tidligere artikel om dette dæk

 

Fuldskalaprøvning

Yokohama France lod os prøve dækket under optimale forhold, nemlig et udholdenhedsløb med Mitjet på banen i Magny-Cours, dvs. ideelle testbetingelser for at bedømme dækkets konkrete egenskaber. 

Yokohama AD08R på MitjetCopyright © : rezulteo

 

Montering

AD08R er ganske vist et gadedæk til personbiler, men Yokohama lod os prøve det på et ægte racerbil, en Mitjet 2L.

Denne prototype har rørstel og en 4-cylindret Clio RS motor på 2 liter med en effekt på mere end 200 hk. Hestene trækker baghjulene via den sekventielle gearkasse. Hvad angår vægten, nærmer bilen sig de 800 kg i køreklar stand.

Det indebærer flere fordele at bruge en Mitjet til at bedømme et personbildæk. For det første ligger dette køretøjs helhedsarkitektur og størrelse ret tæt på personbilens. For det andet presses dækket til det yderste med hensyn til grebudholdenhed og slitage på grund af det påtvungne format.  

Alle Mitjet monteres med AD08R i størrelse 255 40R18. Hver bil får tildelt 8 dæk, som skal klare hele sæsonen, dvs. ca. 50 timers kørsel i alt fordelt på 7 løb (prøve, kvalifikation, konkurrence).

Mitjet 2l på standenCopyright © : rezulteo

 

Første indtryk 

Når man er blevet fortrolig med den sekventielle gearkasses funktionsmåde, opfører Mitjet sig som enhver anden sportsvogn, selv om konstruktionen kræver stor præcision. Men det er dog nødvendigt at køre nogle omgange for at lære banen at kende inden løbets start.

De første kvalifikationsomgange viser, at Yokohama AD08R ret hurtigt kommer op i temperatur. Et par sving er nok til at dækket når tærsklen for optimalt greb. Allerede under den første prøvegalop får man en klar fornemmelse af bilens og dækkenes potentiale og den indbyrdes harmoni!

Ved et pit stop for at tjekke vores Mitjet udviser dækkene et ensartet slid i kraft af den neutrale geometri, og dækkenes tryk er perfekt afpasset. Ved samme lejlighed bliver strategien for løbet lagt, eftersom jeg skulle dele skålsædet med min journalistkollega fra bilmagasinet Motorsport og Yokohama Frances administrerende direktør, Patrick Lhoste. Planen er, at vi hver især sidder ved rattet i 40 minutter i to sessioner a 3 timers løb. 

Mitjet 2l i Magny-CoursCopyright © : rezulteo

 

Afprøvning af AD08R i konkurrence

Mitjetformlen består af erfarne besætninger og er ikke bare tidsfordriv, og vi må anlægge en særdeles ydmyg tilgang til denne konkurrence uden at glemme, at vores opgave går ud på at bedømme AD08R's egenskaber under ekstreme forhold.

Alle trackdayfans ved, at et typegodkendt dæk har svært ved at gennemføre 40 minutters sessioner på bane. Som regel ender det med at blive overophedet med den direkte følge, at effektiviteten går fuldstændig tabt.

Derfor ventede vi, at det japanske dæk ville falde af i svinget (dog ikke bogstavelig talt)! På det tidspunkt, hvor jeg overtager rattet i vores Mitjet, har den allerede kørt med dækkene i over en time. Alligevel virker den lige så skarppræcis og effektiv som i kvalifikationsrunderne.

Under de første omgange tager man bestik af banen og de øvrige deltageres tempo. Banen i Magny-Cours til formel 1 er krævende og beregnet til høje gennemsnitshastigheder, sådan som du kan se med on-board-kameraet: 

Visse hurtige områder afsiger faktisk dommen over dækkenes præstationer. Her tænker vi navnlig på den store kurve efter den lige strækning, der skal tackles i 5. gear. På dette hurtige afsnit yder AD08R et eksemplarisk, præcist og villigt greb. Det snitter svinget og sikrer et konstant greb med en udskridning, der til nød føles ret betryggende.

Nürburgring og Imola chicanerne er det svært at klage over den sideværts kontrol, det samme gælder grebet ved kraftig opbremsning og trækkraften efter afsluttet kurve.

Det mest imponerende er dog den forholdsvis beskedne slitage efter løbet og især dækkets evne til at levere et konstant greb, efterhånden som det arbejder sig gennem omgangene til trods for en lufttemperatur et godt stykke over 30 °C.

Oplevelsen er så enestående og velgørende for køreren, at vores teams pæne plads i midten af den endelige klassificering har mindre betydning.

 

Oplev løbet gennem disse billeder:

 

Konklusion

Som helhed betragtet er resultatet positivt, meget positivt oven i købet. AD08R er et alsidigteffektivt og hårdført dæk. Det lever ideelt op til forventningerne hos sportsvognsejere, der søger et ypperligt produkt, som f.eks.trackday-fans.

Men selv om køreoplevelsen og præstationerne til dels skyldes vognens egenskaber, vil dækkets egne fortrin under disse betingelser også komme til udtryk på en personbil med en række nuancer, der afhænger af bilens opbygning, vægt og geometri. 

 

Vi vil særligt takke Yokohama Frances administrerende direktør, Patrick Lhoste, fordi vi måtte være med i dette racerløb og prøvekøre AD08R under helt usædvanlige forhold, ikke at forglemme Mitjets arrangørteam og de andre hold for deres venlige modtagelse og kammeratskab.