Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Vi har afprøvet Nokians WR D4

Vi har afprøvet Nokians WR D4

Nye dæk Udgivet den 24/03/15 af Julien

Den finske specialdækproducent Nokian sender WR D4 på markedet. Dækket kan bryste sig af at være det første vinterdæk, der er klassificeret A for vådgreb i den europæiske dækmærkning. Nokian oplyser ufortøvet, at det alsidige dæk har fremragende vinteregenskaber. Kan det leve op til al den ros? Det tog vi til Lapland for at tjekke.

Nokian WR D4, vinterdæk Prøvekørsel i Lapland af Nokians nye WR D4, der er klassificeret A for bremseevne i vådt føre som det første i sin kategori - Copyright © : Nokian Tyres

WR D4 skal erstatte WR D3, der igen erstattede det berømte WR G2. Med den fornemme herkomst må dækket logisk set være lovende, hvilket bestyrkes af Nokians ubestridelige knowhow inden for vinterdæk.

WR D4 er et strategisk dæk for Nokian. Det konkurrerer direkte med Michelin Alpin 5 og Goodyear UltraGrip 9 og ligger i et stærkt konkurrencepræget markedssegment, hvor det ikke skorter på præstationsdygtige producenter.

Derfor er det nødvendigt at skille sig ud med vægtige argumenter og især at udvise endnu bedre ydelser end forgængeren, der udmærkede sig særdeles fordelagtigt i mange tests. 

Lys over det nye vinterdæk Nokian WR D4Copyright © : Nokian Tyres

Det første fortrin som Nokian gerne vil fremhæve, er den sikkerhed, dækket skulle bidrage med under alle forhold. 
Den præstation bekræftes af de af Nokian oplyste resultater i den europæiske dækmærkning (A i vådgreb i visse dækstørrelser).

WR D4 har også videreudviklet de deciderede vinterydelser.

Udviklingsarbejdet har fokuseret på slidbanengummiblandingen og dækkets opbygning. Det retningsbestemte slidbanemønster er forbedret med gummiklodsernes særlig omhyggeligt bearbejdede udskæringer og leddelinger, som fremmer stivheden og afledningen vand, snesjap, mudder m.m. 

Desuden er dækkets "Snow Performance Blocksoptimeret til greb på sne: 

 

Effektive Snow Blocks Nokian WR D4Copyright © : Nokian Tyres

Gummiblandingen er afgørende for et vinterdæk. I WR D4 er gummiblandingen baseret på silica med ekstrakt af rapsolie. Nokian oplyser, at ydelsesniveauet er stabilt uanset temperaturen, og at det ikke går ud over levetiden.

Denne gummiblanding sikrer også en god energieffektivitet og en moderat støjafgivelse.

 

Dækkets målgruppe

WR D4 er et dæk til europæiske vinterforhold. Det anbefales til lande i Centraleuropa, hvor vintrene ikke er ekstreme som i visse lande højt mod nord.

Det fås i størrelser fra 14 til 20" og tager hovedsagelig sigte på mindre og kompakte bybiler og familiebiler til alsidige anvendelser. I visse dimensioner findes det også som runflat. Det vil være til rådighed til vinteren 2015 og bliver således markedsført i løbet af sommeren. Men til sportsprægede og kraftfulde biler bør der foretrækkes WR A3.

 

Prøvekørsel under ekstreme nordiske forhold af et dæk til europæiske vintre

Nokian tilbød os at stifte bekendtskab med WR D4 under nogle for dette dæk vanskelige betingelser. Vi tog nemlig til Finland nord for den nordlige polarkreds for at afprøve det under strengere forhold, end WR D4 normalt er beregnet til.
Ydermere var dækket monteret på en fyrig 450 hestes Audi RS5, der heldigvis har permanent firehjulstræk.

Test af Nokian WR D4 på sneCopyright © : Nokian Tyres

Selv om vi ikke fik lejlighed til at bedømme WR D4 på alle ydelsesområder, var vores førstehåndsindtryk positivt under denne prøvekørsel.

Vi konstaterede, at rullestøjen på asfalt forekom meget behersket.

De vekslende betingelser under vores tur (is, fastkørt sne, nyfalden sne osv.) afslørede et godt greb generelt. De grænser, vi mærkede på is, var helt logiske. De tilbagelagte kilometer understregede den sikkerhedsmæssige tryghed, der fornemmes med dækket, og dets konsekvente og ensartede køreegenskaber på sne.

Vi afventer spændt de første testresultater for dette dæk for at se, om det bekræfter sit potentiale, og hvordan de ligger på rangstigen. Men vi er meget optimistiske.

Se mere om Nokians testcenter hvor prøvekørslen af WR D4 foregik

 

Information til bilisten i en sjovere form 

På WR D4 genfinder vi de angivelser, producenten indførte for nylig på sine dæk, og som skal oplyse og ansvarliggøre bilisten på en sjovere måde:

Dækmærkning: de tre ydelseskriterierCopyright © : Nokian Tyres

    • DSI (Driving Safety Indicator) er en angivelse på slidbanen, der symboliserer dækkets vinterydelser efter slitagegraden.
    • Informationerne på dækkets side vedrører monteringen på køretøjet, hjulboltenes tilspændingsmoment og dæktrykket og er møntet på bilisten.