Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Toyo vinterdæk prøvekøres af Rezulteo

Toyo vinterdæk prøvekøres af Rezulteo

Nye dæk Udgivet den 07/03/14 af Anne

Toyos anseelse bygger især på mærkets sportsserier. Denne uretfærdige begrænsning vil den japanske dækproducent gøre til skamme med sine nye vinterserier, som vi nu skal sammenligne med de førende på markedet.

Toyo Tests Snowprox Rezulteo tester tre nye vinterdæk fra Toyo på prøvebane! - Copyright © : rezulteo

Toyos DNA bærer præg af ægte motorglæde. Dækproducenten har i nogle år videreudviklet og udvidet sine serier med produkter som NanoEnergy, men 4x4- og sportsserierne betragtes som referencer af entusiaster.

Helt naturligt har Proxes serien vundet hævd blandt sportsvognsejere og navnlig blandt deltagere i trackdays med det uomgængelige Proxes R888, der er lige så kendt for sit agressive design som for sit fremragende greb

Toyo har inviteret os til banen i Val Thorens (Frankrig) for at vise os, at man ud over sportsserierne også ligger stærkt inden for vinterdæk til europæiske og nordiske forhold.

Udfordringen er så meget desto større, som Toyo foreslår en direkte konfrontation med produkter fra Nokian, der tjener som sammenligningsgrundlag med hensyn til vinterpræstationer.

Vi får tilbudt at afprøve tre produkter, som vi præsenterer fra det mest alsidige til det dæk, der er udviklet til anvendelse under de mest ekstreme nordiske vinterforhold, nemlig SnowProx S943Observe GSi-5 og til sidst Observe G3-Ice.

 

Snow Prox S943, et vinterdæk til vejkørsel

Toyo VolkswagenCopyright © : rezulteo
Vores prøvekørsel starter altså med Toyos flagskibsprodukt i vinterdækserienS943. Dækket tager sigte på kompakte og middelstore personbiler og fås i 42 udgaver fra 14 til 17".

Det indeholder dækproducentens seneste teknologiske nyudviklinger med en ny gummiblanding, der nedsætter rullemodstanden og sikrer en konstant stivhed i dækket uafhængig af temperaturen.

Slidbanen er kendetegnet ved de brede længdekanaler for effektiv bortledning af vand og sne.

Til vurdering af dette dæks ydelser har Toyo valgt at lade det prøvekøre mod et Continental ContiWinterContact TS 830 P i størrelse 225/45R17 91H på en VW Golf VII på en bane med et lag nyfalden sne.

Det skal indrømmes, at under sådanne omstændigheder er de to dæks ydelser meget tæt på hinanden. Det er et positivt punkt for Toyo dækket, der stiller op som outsider i denne konfrontation.

Continental udmærker sig ved en god stabilitet, men kræver større styrebevægelser end Toyo, der udviser en fortrinlig trækkraft. Begge dæk leverer fine præstationer, og vi skulle have haft mulighed for at sammenligne dem under andre forhold (asfalt, tørt og vådt underlag m.v.) for at kunne udpege en vinder

 

Observe GSi-5, et dæk til strenge vinterforhold

Toyo test Hakkapeliitta RCopyright © : rezulteo
Med GSi-5 går vi over til et mere karakteristisk produkt, som er klart møntet på strenge vintre og regelmæssig kørsel på tilsneet underlag.

Det er konstrueret til familiebiler, firehjulstrækkere og SUV'er, og vi får lejlighed til at konfrontere det med et referencedæk, Nokian Hakkapeliitta R, på et køretøj med permanent firehjulstræk (Audi Q5 Quattro).

Vi skal afprøve disse dæk efter hinanden på en strækning med slalom på en skråning. Strækningen har et lag nyfalden sne og pletvis is, hvor der sættes fokus på dæk med stringente og vedholdende egenskaber. Nokian er meget præcist, men Toyo udviser stabilitet med en god balance mellem for- og bagaksel.

Generelt ligger dækkenes ydelser på linje, selv om de kommer til udtryk på forskellig måde.

Imidlertid er det umuligt at udlede nogen rangfølge, og det må blot konstateres, at, Toyo har overraskende ydelser og kan bryste sig af at tage kampen op med et referencedæk. 

 

Observe G3-Ice, til ekstreme forhold

Toyo Test AudiCopyright © : rezulteo
Vores prøvekørsel slutter med det mest ekstreme vinterdæk i Toyos serieObserve G3-Ice, et vinterdæk, som fås med eller uden pigge, til nordiske forhold.

Det er det seneste i serien og skiller sig ud ved sin imponerende teknologiske ballast. Først og fremmest ved piggenes placering og indbyging, der forbedrer trækkraften og reducerer støjafgivelsen.

Det fås også uden pigge, men vi prøvekører det med pigge og skal igen sammenligne det med et af kategoriens mest fremtrædende dæk, et  Nokian Hakkapeliitta 7 pigdæk

Det anvendte køretøj er en Audi A4 (forhjulstræk) og vores testmodul en bane til slalomkørsel på is. Den er velegnet til Toyo, som viser sig at være mindre bidende end Nokian, men også mere neutralt og betryggende. Under disse forhold er Toyo overlegent, for selv om det er mindre præcist, er det lettere at kontrollere og generelt langt mere effektivt. Følingen er forskellig på grund af konstruktionsprincipperne, men udviklingspræcisionen er den samme.