Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Sailun Atrezzo ZSR prøvekøres af rezulteo

Sailun Atrezzo ZSR prøvekøres af rezulteo

Nye dæk Udgivet den 10/11/14 af Erik

Sailun vil gerne styrke mærkets anseelse. Den kinesiske dækproducent inviterede os til at prøvekøre det helt nye Atrezzo ZSR på spændstige sportsvogne for at vise os dækkets præstationer.

Sailun Atrezzo ZSR på bane Oplev rezulteos prøvekørsel af det nye Sailun Atrezzo ZSR på banen i Lohéac - Copyright © : rezulteo

Det er ikke første gang, vi omtaler Sailun i vores spalter. Vi har tidligere haft lejlighed til at teste mærkets vinterserie

Denne gang blev vi sat stævne på banen i Lohéac for at prøvekøre Atrezzo ZSR. Den kinesiske producents nyeste dæk bryster sig af at være et UHP-dæk (Ultra High Performance). 
ZSR drister sig ikke til at konkurrere med flagskibsprodukterne i kategorien, men det lover alligevel flotte ydelser med optimerede klodser for at forbedre bedrifterne ved høj fart (1), en stiv midterribbe for at sikre stabiliteten og kontakten med underlaget (2) og brede riller for at fremme vandafledningen (3).

Sailun Atrezzo ZSR - et UHP-dækCopyright © : rezulteo

For-, bag- og firehjulstræk til prøvekørslen 

Sailuns team elsker udfordringer. For at kunne teste ZSR under gode betingelser er banen i Lohéac reserveret til formålet. Programmet åbner mulighed for at presse dækket til det yderste med kraftfulde biler af forskellige design.

Biler på banen i LoheacCopyright © : rezulteo

Afdrift m.m. 

Vi stifter bekendtskab med dækket på en Nissan 350Z. Målet er at teste grænserne for dækkets vejgreb og dækslippets progressivitet. Det skal indrømmes, at dækket på det felt klarer sig fint og giver en positiv fornemmelse, samtidig med at det yder en tilfredsstillende komfort. Bilens afdrift sker gradvis uden farlige fælder. 

Det er i langt højere grad en fornøjelsestur end en instruktiv øvelse, men man kan dog konstatere, hvor stærk slidbanen er, da den efter belastningerne fra de 280 hk udviser et rent og jævnt slid.

 

På bane 

Banekørsel er utvivlsomt den mest velegnede metode til at bedømme et sportsdæk.

Vi har to kareter til rådighed, en Clio IV RS (200 hk) og en Mégane III RS Trophy (275 hk). Under den frie kørsel kan vi bevæge os uden betingede udfordringer og afprøve dækket uden elektronisk beskyttelse.

De første omgange opvarmer dækkene, og vi bemærker straks deres udmærkede præcision
Banen i Lohéac veksler mellem hurtige, let bulede kurver og mere snørklede strækninger. Dækket vækker omgående tillid og virker ikke overvældet af situationen.

Vi er især spændt på Sailuns trækkraft. På kraftfulde forhjulstrækkere stilles særlig store krav til fordækkene ved kørsel ud af sving og opgasning. Dækket slipper hæderligt fra det uden understyring (vigende foraksel).

Logisk set fortager dækkets udholdenhed sig, efterhånden som det lægger flere og flere baneomgange bag sig, sådan som et hvilket som helst gadedæk ville gøre på bane. Men vores Mégane bevarer sin legendariske stringens og bidende skarphed både ind og ud af sving. Clio viser sig at være mere mobil med god balance mellem akslerne og god mobilitet i bagenden gennem kurver.

Selv om Atrezzo ZSR sikkert ikke vil kunne hamle op med et eksklusivt sportsdæk (men har det egentlig ambitioner om det?), må man indrømme, at øvelsen tilsyneladende ikke overgår dækkets evner, men at det fuldt ud opfylder sin fritids- og hobbyfunktion til en meget attraktiv pris. Det har ensartede ydelser, og under vores prøvekørsler udviste det en tilfredsstillende slidstyrke trods banebelægningens slibevirkning. Under disse forhold (tørt underlag) har dækket helt pæne ydelser for sin kategori. Vi fik ikke lejlighed til at teste det i vådt føre. Derfor kan vi ikke udtale os om de samlede ydelser.

 

Som et ekstra plus kan Atrezzo ZSR tåle kraftige belastninger. Se beviset i billeder.