Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Proxes CF2: nyt eksklusivt dæk fra Toyo

Proxes CF2: nyt eksklusivt dæk fra Toyo

Nye dæk Udgivet den 02/07/13 af Julien

Energieffektivitet, bremseegenskaber i vådt føre, levetid: Toyo Proxes CF2 gør fremskridt på alle områder i forhold til sin forgænger. Det bekræfter ydelsesmærkningen (C, B, 70). Dette high performance dæk har fået indarbejdet den japanske dækproducents seneste teknologiske fremskridt og sigter mod kompakte og større personbiler og MPV'er.

Toyo Proxes CF2, et sommerdæk med forbedret effektivitet Toyo Proxes CF2, et sommerdæk med forbedret effektivitet - Copyright © : Toyo

Indførelsen af EU-dækmærkningen tilskynder dækproducenterne til at revidere deres serier. Især dem, der har en dårlig klassificering for et eller flere af de kriterier, som medtages i mærkningen. Det gælder for Toyo med serien Proxes, hvor model CF1 får et middelmådigt F for sin energieffektivitet og et ret beskedent C for sine bremseegenskaber i vådt føre.

Efterfølgeren, Toyo Proxes CF2, gør betydelige fremskridt på disse to punkter. På baggrund af en hight-tech gummiblanding, et stivere dækmønster og en lettere opbygning byder dækket på bedre rullemodstand, kortere bremselængder og højere kilometerydelse.

 

Lav rullemodstand 

Gummiblanding med højt silicaindholdCopyright © : Toyo

Ifølge Toyo skulle Proxes CF2's rullemodstand være forbedret med 25 % i forhold til Proxes CF1. Mærkningsværdien er således hævet fra F til C, hvilket garanterer en tilfredsstillende energieffektivitet (brændstofforbrug). For at opnå det resultat har Toyo udviklet en gummiblanding med et højt silicaindhold og bl.a. en "superaktiv" polymer, som sikrer en bedre fordeling af silicaen. Dækproducenten har også øget dækmønsterets stivhed i længderetningen og gjort opbygningen lettere.

 

Sikkerhed på våd vej

 
Dækmønster på Toyo Proxes CF2Copyright © : Toyo

Toyo har også forstærket dækkets sikkerhedsmæssige ydelse. Proxes CF2's bremseevne i vådt føre skulle være øget med 15 % i forhold til Proxes CF1. I mærkningen rykker det således op fra C til B. De fine resultater skyldes bl.a. "Grip"-polymeren i den nye gummiblanding, som fremmer vådgrebet. Dækmønsterets stivere, avancerede design gør dækket mere sikkert, selv ved høj fart. Det har desuden bredere riller, som dræner vandet effektivt og øger modstanden mod akvaplaning.
 


Levetid og kørselskomfort

 
Toyo Proxes CF2 opbygningCopyright © : Toyo

Det tredje punkt, som Toyo har arbejdet grundigt med, er levetiden. Dækproducenten oplyser, at kilometerydelsen er forhøjet med 41 % i forhold til CF1, hvilket er et stort fortrin i krisetider. For at opnå det har teknikerne tilsat gummiblandingen en slidstærk polymer. De har også bearbejdet dækmønsterets stivhed i længderetningen og dækkets opbygning. Således bevirker Toyo Proxes CF2's stålbælte og nye skulderblokke, at dækket deformeres efter underlaget og yder bedre komfort og større sikkerhed. Dækket er også mere lydsvagt og klassificeret i niveau 2 i EU-mærkningen for rullestøj afgivet til omgivelser på 70 dB.
 

Dækudgaver

Toyo Proxes CF2 fås i 45 udgaver i 15 og 16" (indeks H og V) samt 17" (indeks V).