Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2

Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2

Nye dæk Udgivet den 04/02/16 af Alexandre Lenoir

Den finske dækproducent Nokian lancerer to nye sommerdæk, iLine og eLine2, som er udviklet til at kunne tackle de til tider vanskelige kørselsforhold i kraft af indretningen med Venturi Groove og Coanda teknologien.

Nokian eLine 2 De to nye sommerdæk fra Nokian, iLine og eLine2, er skabt til vanskelige forhold. - Copyright © : Nokian-2016

Det nye iLine fås i diameter fra 13 til 16" og er tilpasset segmentetet for bybiler og kompakte modeller. Det er udviklet til at kunne tackle de til tider vanskelige kørselsforhold som følge af klimaet i Centraleuropa og modstandsdygtigt over for påvirkninger fra grus og vejbelægninger, som er skadet af vejrliget. Indretningen med Venturi Groove på dækkets inder- og yderskulder skal navnlig beskytte mod akvaplaning. Mønsteret mellem blokkene fremskynder bortledningen af vand, men hele slidbanemønsteret er faktisk optimeret i den henseende.
iLine står heller ikke tilbage med henyn til energieffektivitet, eftersom det ud over vejrbestandighed også byder på lav rullemodstand og høj slidstyrke. Dæksidernes golfkuglemønster bidrager til at afkøle dækket og reducerer desuden luftmodstanden og rullestøjen. Dækkets temperatur begrænses også af den tilsatte fyrreolie med silica, som formindsker molekylefriktionen og dermed ophedningen af gummiblandingen.

Copyright © :
 

Da eLine dæksortimentet tilbydes i diameter fra 15 til 16", tager det først og fremmest sigte på kompakte bilmodeller. Med sin AA-mærkning skulle dækket have fortrinlige bremseegenskaber i vådt føre og en energieffektivitet på højde med de bedste i segmentet. Selv om Nokian er specialiseret i vinterdæk, håber man at vinde indpas blandt premium mærker inden for sommerdæk ved at fokusere på sikkerheden. På det punkt fremhæver dækproducenten især sin teknologi til forebyggelse af akvaplaning, Coanda, med længderiller, der fremmer udslyngningen af vand fra slidbanen. Ifølge Nokian benyttes en tilsvarende teknologi til at styre og lede strømningerne på flyvinger og bagvinger på Formel 1-racere.

Copyright © :
 

Filtreringen af rullestøj bør også nævnes. For at forhindre lydbølgerne i at forplante sig til kabinen har Nokian brugt en specifik gummiblanding mellem dæksiden og slidbanen. Ud over et mønster, som fremmer afledningen af luftstrømninger, har slidbanen som noget nyt ligeledes en sikkerhedsindikator, der tydeligt viser rilledybden i millimeter. Når der kun er 4 mm tilbage, viser en rød stribe, at det er på tide at sætte kursen mod et værksted.

De nys iLine og eLine serier forventes i handelen i foråret 2016.