Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo

Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo

Nye dæk Udgivet den 17/03/16 af Julien Taillandier

Nokian har netop præsenteret sit nye vinterdæk, WR A4, som tager sigte på højtydende bilmodeller. Dækket tegner til at have lovende egenskaber med en stærkt koncentreret teknologi, og vi prøvekørte det i Nokians højborg i Finland.

Nokian WR A4 i sne Nokian WR A4's slidbane i sne - Copyright © : Nokian Tyres

Som finsk producent er Nokian en ubestridelig specialist i vinterdæk. Prøvebasen ligger nogle kabellængder fra den nordlige polarkreds, hvor vi stiftede bekendtskab med WR A4, og er et godt eksempel på de ressourcer, producenten bruger på at udvikle sine produkter. For det er det mest imponerende af alle de udviklingscentre til vinterdæk, vi har haft lejlighed til at besøge. Her råder teknikerne over midler, som virkelig sikrer optimale arbejdsbetingelser. Bl.a. er den 800 m lange tunnel til bremsetest på is et eksempel på de ideelle forhold, der har bidraget til udviklingen af WR A4.

Markant forbedrede ydelser

WR A4 skal afløse WR A3. Det indtager pladsen som den finske producents mest sportsorienterede vinterdæk, sådan som det asymmetriske slidbanemønster antyder. Udformningen er den samme som forgængerens, selv om der varsles betydelige fremskridt.

Nokian træder nemlig lidt ud af sin rolle som snespecialist og præsenterer det nye dæk som superalsidigt. Samtidig understreges, at producentens speciale stadig er strenge vinterforhold.

Dækket er således klart rettet mod ydelserne i vådt føre med en slidbane, som er optimeret til at bortlede vand. Alt lige fra mønsterets form til poleringen i bunden af kanalerne er bearbejdet for at opnå et effektivt dæk i regnvejr.

Prøvekørsel af Nokian WR A4Copyright © : Nokian Tyres

Naturligvis går det ikke ud over de rene vinterydelser, som bygger på Nokians omfattende knowhow, navnlig med hensyn til tilpasningen af en gummiblanding af nyeste generation.

Sportsdimensionen og dynamikken sikres af en forstærket opbygning baseret på den teknologi, der benyttes til skudsikre veste.

Prøvekørsel på finske veje

Det var lidt dristigt af Nokian at lade os prøvekøre dækket under nordiske vinterforhold, eftersom det teoretisk set ikke er beregnet til så strenge betingelser.

Men vores Audi RS5 monteret med 255 35 R19 96V virkede slet ikke nervøs, da vi nærmede os de frosne søer og isglatte veje. Tværtimod var køreindtrykket og -komforten langt bedre end det, vi oplevede med Nokian WR D4, som vi testede under tilsvarende forhold for nogle måneder siden. Selv om sidstnævnte har en anden markedsplacering.

I de store sving, hvor en iskold vind havde dækket vejen med et fint lag sne, viste WR A4 sig særdeles betryggende. Dækket tacklede strækningerne med nyfalden sne med forbløffende lethed, og her forekom kombinationen af vores testvogns Quattro transmission og WR A4 at være uovervindelig.

Logisk nok var præstationerne på bar is begrænsede, men det kun pigdæk, der slipper godt fra sådanne betingelser.

Nokian WR A4 på Audi RS5Copyright © : Nokian Tyres

Det skal indrømmes, at vi havde håbet på en længere prøvekørsel for reelt at kunne bedømme det lovende dæks potentiale. Vi venter spændt på de første testresultater fra offentlige instanser (som Adac m.fl.) for at se, hvordan det ligger i forhold til konkurrenterne.

Til hvilke bilmodeller?

WR A4 kommer på markedet sidst på sommeren 2016 i mere end 50 udgaver, fra 16 til 21", til kraftfulde modeller og/eller sportsvogne. Det vil også kunne fås i flere runflatstørrelser.