Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Michelin Latitude X-Ice North 2 : pigdæk til firehjulstrækkere og SUV'er i det kolde nord

Michelin Latitude X-Ice North 2 : pigdæk til firehjulstrækkere og SUV'er i det kolde nord

Nye dæk Udgivet den 09/11/11

Færre pigge og større effektivitet: det er Michelins bud på et vinterdæk til ekstreme vinterforhold. Dækmønster, lameller og pigge: producenten har nytænkt specifikationerne og kan tilbyde et dæk, som er endnu mere effektivt på sne og is.

Michelin Latitude X-Ice North 2 : pigdæk Copyright © : rezulteo

Michelin Latitude X-Ice North 2 er et pigdæk til firehjulstrækkere og SUV'er, der kører i de nordligste egne af Europa og Rusland. Med dette dæk er bilen rustet til at klare de særlig hårde strabadser i disse egne.

På disse breddegrader består den største vanskelighed i, at vejenes beskaffenhed ændrer sig betydeligt fra sted til sted og fra time til time om vinteren. I morgensne har dækkene ikke samme greb som i aftensne eller på is, og det samme gælder ved temperaturer på -20 °C og -5 °C. Dækproducentens opgave er altså at tilbyde et dæk, der kan tilpasse sig de forskellige typer underlag.

En lovende kombination af præstationer

I forhold til sin forgænger byder Michelin Latitude X-Ice North 2 på bedre bremseevne på is og sne, bedre trækkraft ved start og mindre påvirkning af miljøet.

Pigdæk Michelin Latitude X-Ice North 2Copyright © :

> Forstærket bremseevne 

Michelin Latitude X-Ice North 2 har 6 % kortere bremselængde i gennemsnit på is og sne. Det skyldes en bedre fordeling af piggene mellem dækskuldrene og slidbanens midterste del.

> Bedre trækkraft ved start i sne 

Takket være den nye geometri og de mere tætsiddende lameller bidrager Michelin Latitude X-Ice North 2 til at optimere trækkraften med 15 % ved start på snedækket underlag, og det sideværts greb er forbedret med 10 %.

> Mindre påvirkning af miljøet 

Michelin Latitude X-Ice North 2 opfylder med sine 5 % færre pigge allerede de fremtidige miljøstandarder, som vil gælde i Finland og Sverige fra 2013.

Desuden viser Green X emblemet, at der kan spares brændstof. Rullemodstanden er nemlig formindsket med 8 % især på grund af, at der er anvendt silica i gummiblandingen.

Teknologi afledt af erfaringer fra nordisk rally

For at opnå denne kombination af præstationer har Michelin Latitude X-Ice North 2 fået indarbejdet en lang række innovationer: aktiv slidbane, forstærket karkasse, større antal lameller, aktive skuldre, nyt pigsystem m.v.

Konkurrenter til Michelin Latitude X-Ice North 2

BridgestoneIceCruiser 7000
ContinentalContiWinterVicking 2
Nokian Hakkapeliitta 7
KleberKapnor 5
GoodyearUltraGrip 500