Michelin CrossClimate - endelig på markedet!
Dækmarkedet forholder sig som regel ret roligt, men i øjeblikket går bølgerne højt. Selv om flere dækproducenter siden årets begyndelse har introduceret "alsidige" dæk, har spændingen unægtelig været rettet særlig mod Michelin CrossClimate.

Indenfor samme emne
Firestone Multiseason, Nokian Weatherproof, Pirelli Cinturato All Season og Michelin CrossClimate viser, at det gærer på markedet for helårsdæk. Men hvad angår viral marketing og synlighed, indtager det franske dæk førstepladsen, og mange venter utålmodigt på, at det kommer i handlen. Det er ikke så underligt, for CrossClimate skulle have lovende egenskaber og kunne opfylde mange bilisters behov, fordi det er et sommerdæk, som også kan bruges om vinteren.
Først og fremmest skal det understreges, at CrossClimate ikke har ambitioner om at konkurrere med et egentligt vinterdæk. Nej, det tager sigte på bilister, der af og til kommer ud for sne og kører under vekslende forhold, som normalt peger på helårsdæk.
For at kunne opfylde kravene har Michelin gennem et vidtgående teknisk udviklingsarbejde bl.a. fundet frem til en gummiblanding, som fungerer hensigtsmæssigt over et bredt temperaturområde. Anvendelsen af silica betyder nemlig, at gummiblandingen også er smidig ved lave temperaturer uden at være for blød til sommerbrug, sådan som det kan være tilfældet med et vinterdæk.
CrossClimates retningsbestemte slidbanemønster er et valg, som klart fremmer trækkraften og grebet i længderetningen på sne. Der er således lagt vægt på at tilbyde afbalancerede og ensartede ydelser. Dækket skulle være sikkert både på tør, våd og snedækket vej. Det er noget af en teknisk præstation. Samtidig skal der selvfølgelig tages hensyn til energieffektiviteten (rullemodstand) og levetiden, som skulle være på højde med et sommerdæk af typen Michelin Primacy 3.
Endelig skal det bemærkes, at dækket opfylder kravene til 3PMSF-mærkningen (Three Peak Mountain Snow Flake), der er indført af amerikanske og canadiske dækproducenter som bevis for dækkets reelle vinteregenskaber.
Under vores prøvekørsel med CrossClimate blev vi behageligt overrasket over dækkets respons. Præcisionen i tørt føre er den samme som med et sommerdæk uden den lidt vaklende fornemmelse, der kendetegner vinterdæk. Det føles både præcist og betryggende.
Vores prøvekørsel på sne bekræftede dets ubestridelige potentiale på dette felt.
Vi afventer dog flere testresultater for at se, hvordan dækket ligger i forhold til de konkurrenter, som er sendt på markedet for nylig, inden vi drager konklusionerne af vores første indtryk og fremkommer med en nærmere vurdering.
Artikler i samme emne
- Yokohama - et nyt 3PMSF-mærket Geolandar til SUV'er
- Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo
- Dunlop Sport Maxx RT2 snart på markedet
- Continental WinterContact TS860 testes af rezulteo
- Yokohama ADVAN V701 - et sportsdæk, som først og fremmest er alsidigt
- Ultrac Satin - eksklusiv klasse fra Vredestein
- Bridgestone DriveGuard Winter - et Run-Flat vinterdæk til alle bilmodeller
- Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2
- Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller
- Officiel lancering af Michelin Pilot Sport 4