Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Michelin CrossClimate - både sommer- og vinterdæk

Michelin CrossClimate - både sommer- og vinterdæk

Nye dæk Udgivet den 01/10/15 af Julien

Med CrossClimate vil Michelin ligge så tæt på bilisternes virkelighed som muligt og tilbyde et dæk, der er effektivt både om sommeren og om vinteren. Det lyder næsten som specifikationerne for et helårsdæk. Men virkeligheden er en ganske anden.

Michelin CrossClimate månelandskab Er Michelin CrossClimate det perfekte kompromis mellem et sommerdæk og et vinterdæk? - Copyright © : Michelin

Helårsdæk? 

Dækkets verden har altid måttet bøje sig for de hidtil gældende tekniske begrænsninger, nemlig at et sommerdæk ikke kan være effektivt om vinteren og omvendt.

I dækproducenternes serier, hvor årstidernes skiften er det afgørende skel, indtager helårsdækket pladsen som the missing link. I teorien udgør det det fuldkomne produkt, som kan leve op til mange bilisters behov. I praksis har det svært ved at finde gehør, fordi det har et middelmådigt ry på alle områder. CrossClimate har ambitioner om at udvise gode ydelser på alle områder.

Efter at have undersøgt bilisterne adfærd og reelle behov besluttede Michelin at udvikle CrossClimate
Af ideologiske grunde afviser Michelin, at dækket skulle være direkte beslægtet med almindelige helårsdæk, simpelthen fordi sidstnævnte som regel er dæk med vintertendenser tilpasset sommerbrug. Michelin har valgt at gøre det omvendt, nemlig at starte med et dæk af sommertypen og bearbejde det til et produkt, der er tilpasset vinterbrug. Det er en væsentlig nuance.

Den første overraskelse ved dette dæk er mærkningen "3PMSF" på siderne. Det beviser, at det har reelle vinteregenskaber. Men Michelin forsikrer om, at CrossClimate ikke skal konkurrere med et decideret vinterdæk og derfor ikke tager sigte på brugere af den type produkter.

Det satser altså på at imødekomme et egentligt behov blandt bilister, som hele året rundt kører fortrinsvis på sort asfalt, men kan opleve skiftende vejrforhold og lejlighedsvis sne.

 

På vej mod et perfekt teknisk kompromis?

Teknisk set er forventningerne til et sommerdæk og til et vinterdæk modstridende. Michelin mener at have nået en historisk tærskel af afbalancerede ydelser i et og samme dæk med et minimalt teknisk kompromis. De forventede ydelser skal bidrage til en tilfredsstillende sikkerhed i hver af de situationer, som bilisten kan komme ud for. Kort sagt et dæk, der er effektivt om sommeren såvel som om vinteren.

Michelin skulle også have omgået de karakteristiske fejl, der som regel kendetegner vinterdæk og helårsdæk, nemlig lav energieffektivitet, meget større bremselængder på tør vej end med et sommerdæk osv.

Hvad udseendet angår, har slidbanen et retningsbestemt mønster. Det er en løsning, der fortrinsvis findes på vinterdæk, og som er blevet sjælden på sommerdæk, der i stedet har et asymmetrisk mønster.

Michelin CrossClimate slidbaneCopyright © : rezulteo

Gummiblandingens komponenter sikrer, at dækket ikke bliver hårdtnår temperaturen kommer under 7 °C, og samtidig kan klare sommervarmen. Det er en bedrift, som hidtil er blevet betragtet som uladsiggørlig.

Slidbanen er formentlig nøgleelementet i CrossClimate. Den omfatter et nyt materiale, som sidder nederst og forbedrer energieffektiviteten, mens selvlåsende tredimensionale lameller sørger for usvigelig stivhed i tørt føre (og dermed præcision) og gribeklovirkning på sne (og dermed fremdrift).

 

Prøvekørsel

Efter al den indledningsvise teori var vi virkelig utålmodige efter at prøve CrossClimate og sammenligne det med et sommerdæk, men også teste det på et snedækket underlag.

De første kilometer bag rattet i vores testbil, en Peugeot 308, på tør asfalt bekræfter dækproducentens udtalelser, for egenskaberne ligger meget tæt på sommerdækkets. CrossClimate har ikke vinterdækkets lidt svampede fornemmelse eller støjniveau. Det viser sig at være meget præcist og fuldstændig lydløst, selv under opkørslen til Faucillepasset, hvor der skiftes mellem sving og greb, og hvor temperaturen falder med højden over havet.

Efter disse almindelige kørselsforhold skal vi gennem nogle snedækkede vejafsnit med fin sne (10-15 cm tyk) og fastkørt og isglat sne. Her overrasker CrossClimate med trækkraft og bremseegenskaber. Dækket byder på en fremragende sikkerhed, og vi kører trygt på den type underlag. Man må dog være objektiv og indrømme, at det ikke kan hamle op med et egentligt vinterdæk under sådanne forhold og har et mindre effektivt greb i tværretningen end et rigtigt vinterdæk. Det er logisk. 

Michelin CrossClimate på sneCopyright © : rezulteo

Ud over prøvekørslen på vej gav Michelin os mulighed for at foretage en sammenlignende test. I en sammenligning af bremseevnen på tørt underlag og grebet på vådt underlag får vi en køreoplevelse som med Energy Saver +, der som bekendt er et flagskibssommerdæk til mindre og kompakte personbiler.

 

Konklusion

Michelins tilgang er helt uhørt. De kilometer, vi kørte med CrossClimate, efterlod et meget positivt indtryk. Dækkets ydelser er godkendt ved tests udført af tyske instanser (Tüv Süd, Dekra, Utac) for Michelins regning, og resultaterne går i samme retning som det, vi konstaterede.

 

CrossClimate kommer på markedet i foråret 2015 i 23 forskellige dimensioner fra 15 til 17" og vil således passe til de fleste dækmonteringer på kompakte og større biler. Sortiment bliver udvidet i de kommende måneder.

>> Sammenlign  priser på Michelin CrossClimate
>> Konsultere  Michelin CrossClimate dækstørrelser