Michelin Alpin 5, højere ydelser, større alsidighed
Alpin 4 er et uomgængeligt dæk i segmentet og har altid udmærket sig i tests og prøvekørsler. Længe inden det udgår af sortimentet, sender Michelin afløseren på markedet, Alpin 5.

Indenfor samme emne
Michelin Total Performance er blevet den franske dækproducents signatur for den teknologiske udvikling, der omfatter alle mærkets nye dæk.
Bag denne betegnelse gemmer sig et løfte om at forbedre samtlige ydelser, også de modstridende. Det betyder med andre ord, at Alpin 5 er mindst lige så godt som Alpin A4 på de områder, hvor det nye dæk ikke overgår sin forgænger. Det tegner lovende, når man kender A4's præstationer.
Dæk til kørsel fra oktober til april
Ifølge statistikkerne kører et vinterdæk, som bruges i andre europæiske lande end de nordiske, fortrinsvis på normal "bar asfalt". Tallene bekræftes af en undersøgelse, der er gennemført af universitetet i Dresden, VUFO, og som viser, at 57 % af ulykkerne om vinteren finder sted på tørre veje.
Den kendsgerning har fået Michelin til at udvikle det nye dæk med henblik på at opfylde bilisternes reelle behov og opnå optimal sikkerhed på alle slags underlag i den kolde årstid.
Kompromisløst udviklingsarbejde
I udviklingsarbejdet har Michelin optimeret dækkets gummiblanding, opbygning og slidbanemønster for at sikre det bedst mulige vejgreb under alle de betingelser, som et vinterdæk udsættes for: sne, is, tørt og vådt underlag.

Slidbanen har et mere markant V-mønster end på forgængeren og bygger på Stabiligrip teknologi, der fremmer trækkraften på snedækket underlag og forbedrer afledningen af vand.
I sammenligning med Alpin 4 er udskæringsgraden på Alpin 5 øget med 17 %, hvilket befordrer grebet på sne.
Med gummiblandingen Helio Compound 4G (4. generation) opnås større smidighed og dermed bedre greb.
Prøvekørsel

"I tørt føre og ved en udendørstemperatur mellem 4 et 6 °C har et vinterdæk 4 m kortere bremselængde end et sommerdæk fra en fart på 80 til 0 km/t og 1,5 m kortere fra 50 til 0 km/t."
Det er begrundelsen for og holdningen bag Michelins ønske om at give os et helhedsindtryk af dækket - og ikke kun på sne. Dækproducenten tilbød os derfor at køre i Tyrol med forskellige middelstore sedaner (Audi A3, Volvo V40, BMW 320d GT) på skiftende og bugtede strækninger.
De vanskelige prøver understregede, at dækket har afbalancerede ydelser og fint lever op til de avancerede krav om alsidighed. Såvel på ujævne småveje i østrigske bjergpas som på snefrie motorveje indgik dækket i et harmonisk team med de tilbudte køretøjer.
For at afslutte vores prøvekørsel gav Michelin os lejlighed til at sammenligne Alpin 5 med det tilsvarende sommerdæk (Primacy 3) på kørebaner med forringet fastsugning for at bedømme dækkets sideværts greb, trækkraft og bremseafstand. Under disse omstændigheder vandt det nye vinterdæk kampen med stor succes og fastslog dækmønsterets overlegenhed og den ubestridelige sikkerhedsmæssige gevinst.

Alpin 5 tager sigte på kompakte biler og mellemstore og større sedaner. Det vil kunne fås fra sommeren 2014 i størrelser fra 195/65 R15 91T til 225/55 R17 101V.
Artikler i samme emne
- Yokohama - et nyt 3PMSF-mærket Geolandar til SUV'er
- Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo
- Dunlop Sport Maxx RT2 snart på markedet
- Continental WinterContact TS860 testes af rezulteo
- Yokohama ADVAN V701 - et sportsdæk, som først og fremmest er alsidigt
- Ultrac Satin - eksklusiv klasse fra Vredestein
- Bridgestone DriveGuard Winter - et Run-Flat vinterdæk til alle bilmodeller
- Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2
- Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller
- Officiel lancering af Michelin Pilot Sport 4