Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Jeg har afprøvet ContiPremiumContact 5 på en Caterham R300

Jeg har afprøvet ContiPremiumContact 5 på en Caterham R300

Nye dæk Udgivet den 09/07/12 af Julien

Til afprøvningen af sit nyeste premium dæk havde Continental en lille overraskelse til os. I stedet for at montere dækket på en pæn sedan, som det normalt er beregnet til, lod producenten os teste det på en legendarisk racerbil: Caterham R300. Resultatet af prøvekørslen viste, at ContiPremiumContact 5 slap hæderligt fra det.

Afprøvning af ContiPremiumContact 5 på Caterham R300 Afprøvning af ContiPremiumContact 5 på Caterham R300 - Copyright © : Continental

Som regel forløber afprøvningen af dæk i den kategori, som ContiPremiumContact tilhører, efter et helt fast skema. Den foregår på en bane, for det meste i et sydeuropæisk land, med et udvalg af personbiler i topklasse, gerne tyske: BMWAudi m.fl. Udfordringerne og markedspositionen betyder, at de valgte øvelser er tilpasset forventningerne hos brugerne af målgruppekøretøjerne. Denne gang havde Continental besluttet at vende op og ned på journalisternes vaner og lade dem prøve dækket under helt andre forhold.

 

Afprøvning af ContiPremiumContact 5 på Caterham R300Copyright © : Continental

 

Vi blev sat stævne på Mortefontaine banen i Oise departementet i Frankrig. Vi kunne ikke se nogen BMW eller Audi, men der stod en … Caterham R300. Denne berømte racerbil betragtes som essensen af motorsport. Den fokuserer på præstationer og er udstyret med en 2 liters Ford Duratec motor med en effekt på 175 hk og en usædvanlig lav egenvægt på 535 kg. Det fordelagtige effekt-/vægtforhold udnyttes af et effektivt, men gammeldags, karrosseri helt uden assistancesystemer: hverken ABS eller bremseforstærkning, servostyring, for slet ikke at tale om ESP!

 

Formål: afprøvning af ContiPremiumContact 5 uden filter

Vores prøvekørsel foregår i flere etaper. Vi begynder med nogle øvelser, som tvinger os til katastrofebremsning, undgåelsesmanøvrer, slalom m.m. Det er umuligt at sammenligne denne bil-dækkombination med noget, vi kender. Men ét er sikkert, og det er, at det fungerer fint. Helheden er harmonisk og ensartet.

 

Afprøvning af ContiPremiumContact 5 på Caterham R300Copyright © : Continental

 

Derefter prøvekører vi på Mortefontaine banen, som benyttes af mange bilproducenter. Den gengiver alle de forhold, man kan møde på vejene, herunder bakker, ødelagt vejbelægning, skrå sving m.v. Og da der på siderne befinder sig træer, klipper, vejsten i beton og skinner, er der ikke råd til fejl. Især med et køretøj som Caterham, hvis passive sikkerhed er nær nul.

Når man sidder bag rattet, skønner man på ContiPremiumContacts evne til at beherske den hidsige mekanik efter sving. Det er en ubestridelig fordel, som hænger sammen med gummikvaliteten, men også de overdimensionerede dæk (205/55 R17). Svingene gennemkøres med neutrale styreegenskaber, som svarer til dækkets markedsposition. Hvis dækket presses til sit yderste, viser der sig selvfølgelig en mangel på præcision, som er helt tilgivelig. Alt i alt fik vi et meget positivt indtryk af ContiPremiumContact 5, selv om vi gerne ville have afprøvet det under normale forhold.

 

Se også

>> ContiPremiumContact 5: ydelser 
>> ContiPremiumContact 5: teknologi 
>> ContiPremiumContact 5: dækstørrelser