Hakkapeliitta 8, R2 og R2 SUV: Nokian fornyer sin vinterdækserie
Nokian er specialist i vinterdæk og har afsløret tre nye produkter i sin flagskibsserie: Hakkapeliitta 8, pigdæk designet til at klare ekstreme vinterforhold, Hakkapeliitta R2, vinterdæk uden pigge for kombineret sikkerhed, kørselskomfort og miljøhensyn, og Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, en SUV-udgave af R2. Dækkene kommer på markedet i efteråret 2013.

Indenfor samme emne
Nokian har i samme åndedrag besluttet at forny sin Hakkapeliitta vinterdækserie. Den finske dækproducent har præsenteret tre nye produkter for pressen med endnu mere lovende ydelser inden for sikkerhed under ekstreme vinterforhold, kørselskomfort og miljøhensyn.
- Hakkapeliitta 8 er tiltænkt personbiler og sportsprægede biler, som skal køre på vanskelige veje.
- Hakkapeliitta R2 tager sigte på personbilejere, som foretrækker dæk uden pigge.
- Hakkapeliitta R2 SUV er en udgave af Hakkapeliitta R2 tilpasset SUV'er.
Nokians videopræsentation af den nye Hakkapeliitta serie
Nokian Hakkapeliitta 8: pigdæk til strabadserne i det kolde nord
Vil Nokian Hakkapeliitta 8 være lige så effektivt som sin forgænger? Hakkapeliitta 7 blev lanceret i 2009 og har faktisk vundet i omkring 30 tests, der er offentliggjort i internationale bilblade. Det har sat standarden for vinterdæk.

Hakkapeliitta 8 er et pigdæk, som imødekommer personbilers og sportsprægede bilers behov. Det forener sikkerhed og kørselskomfort på vanskelige og uforudselige vinterveje. Det byder på et fremragende greb under ekstreme forhold takket være dækkets avancerede pigteknologi. Det er testet i Ivalo centeret nord for polarcirklen. Hakkapeliitta 8 vil leve op til forventningerne hos bilister, som gerne vil kunne gå vinteren i møde med sindsro uanset vejrforhold.
Fortræffeligt greb på vinterveje

Hakkapeliitta 8 klarer sig glimrende på alle vinterveje, hvad enten de er dækket af sne, is eller mudder.
- Med den nye pigteknologi (Eco Stud 8) bider dækket sig fast i isen som aldrig før. Den fremmer det sideværts og langsgående greb i kraft af en optimal fordeling af piggene på slidbanen og et nyt forankringssystem.
- Den nye gummiblanding (Cryo-Silice Gen 2) sikrer greb og stabilitet i et bredt temperaturområde. Den indeholder silica, naturgummi og rapsolie.
Kørestabilitet og styrepræcision
Nokian Haakkapeliitta 8 byder på flere innovationer, der forbedrer køreegenskaberne på vinterveje.
- Flere mønsterklodser for øget kontaktflade med underlaget
- Tættere rillesystem for bedre bortledning af sne og mudder
- Sammenkoblede midterklodser, som forbedrer dækkets stivhed
- Takket mønster (Brake Booster teknologi) for øget bremseevne og trækkraft
- Diagonale, selvlåsende, 3-dimensionale lameller, som afstiver dækopbygningen og bidrager til hurtigere styrereaktion og større styrepræcision
Miljøhensyn og besparelser
Med sit høje silicaindhold har Hakkapeliitta 8 lav rullemodstand, hvilket formindsker brændstofforbruget og CO2-udledningerne. Desuden er mønsterklodserne mindre end på forgængeren og sikrer en bedre spredning af varmen og dermed længere levetid.
Dækudgaver
Nokian Hakkapeliitta 8 vil kunne fås i efteråret 2013 i 59 dækstørrelser fra 13 til 20".
Se også:
>> Nokian Hakkapeliitta 8: priser
>> Nokian Hakkapeliitta 8: konkurrenter
>> Nokian Hakkapeliitta 8: dækstørrelser
Nokian Hakkapeliitta R2: vinterdæk uden pigge for kombineret sikkerhed og kørselskomfort
Nokian Hakkapeliitta R2 er et dæk uden pigge til tryg og sikker vinterkørsel på glatte veje i byen og snedækkede veje på landet. Det er tiltænkt personbilejere, som ønsker at forene sikkerhed, kørselskomfort og miljøvenlighed.
Fortræffelig vejbeliggenhed
Slidbanens flerlagsopbygning er specielt udviklet til dæk uden pigge og fremmer kørestabiliteten.
Midterribben på den nye retningsbestemte slidbane forbedrer kørestabiliteten og styrepræcisionen.
Det tætte lamelsystem dræner vandet på vejen og sikrer et optimalt greb på vådt og isglat underlag.
Optimalt greb uanset temperatur

I Nokian Hakkapeliitta R2 er der brugt en ny gummiblanding (Cryo-Crystal teknologi), som forstærker grebet og bevarer det i hele dækkets levetid. Princip? Gummiblandingen er tilsat krystalpartikler. Partiklerne fungerer som pigge og danner bidekanter inde i selve gummiet. Gummiblandingen bevarer derfor fremragende gribeegenskaber i hele dækkets levetid.
Slidbanens klodsmønster bidrager også til at forbedre grebet på sne og is, navnlig ved opbremsning og acceleration. For at forebygge udskridning i mudder har dækskulderen nogle sorte trekantede fremspring, som forhindrer ophobning af snesjap mellem klodserne.
Mindre miljøbelastning
Nokian Hakkapeliitta R2 har lav rullemodstand, hvorved bilisten sparer energi og formindsker sine CO2-udledninger.
Dækudgaver
Nokian Hakkapeliitta R2 vil kunne fås i efteråret 2013 i 56 dækstørrelser fra 13 til 20".
Se også
>> Nokian Hakkapeliitta R2: priser
>> Nokian Hakkapeliitta R2: konkurrenter
>> Nokian Hakkapeliitta R2: dækstørrelser
Nokian Hakkapeliitta R2 SUV: tilpasset små og store SUV'er

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV er udviklet til on- og off-road-kørsel med sportsprægede biler. Det overtager teknologien fra Hakkapeliitta R2. Opbygningen er forstærket for at kunne bære SUV'ernes vægt og optimere disse køretøjers 4-hjulstræk.
Dækudgaver
Nokian Hakkapeliitta R2 SUV vil kunne fås i efteråret 2013 i 47 dækstørrelser fra 15 til 21".
>> Nokian Hakkapeliitta R2 SUV: priser
>> Nokian Hakkapeliitta R2 SUV: konkurrenter
>> Nokian Hakkapeliitta R2 SUV: dækstørrelser
Artikler i samme emne
- Yokohama - et nyt 3PMSF-mærket Geolandar til SUV'er
- Nokian WR A4 prøvekøres af rezulteo
- Dunlop Sport Maxx RT2 snart på markedet
- Continental WinterContact TS860 testes af rezulteo
- Yokohama ADVAN V701 - et sportsdæk, som først og fremmest er alsidigt
- Ultrac Satin - eksklusiv klasse fra Vredestein
- Bridgestone DriveGuard Winter - et Run-Flat vinterdæk til alle bilmodeller
- Nye dæk hos Nokian: iLine og eLine2
- Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller
- Officiel lancering af Michelin Pilot Sport 4