Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Er Goodyear UltraGrip 9 den nye reference?

Er Goodyear UltraGrip 9 den nye reference?

Nye dæk Udgivet den 23/10/14 af Erik

Til lanceringen af Goodyears seneste vinterdæk, UltraGrip 9, fik vi adgang til dækproducentens forsknings- og udviklingscenter. Det gav os mulighed for at forstå, hvordan dækket er udformet.

Goodyear UltraGrip 9 UltraGrip 9's konstruktion og ydelser testes under rezulteos besøg på Goodyears forsknings- og udviklingscenter - Copyright © : rezulteo

UltraGrip har en lang karriere bag sig med utallige videreudviklinger, som har ført til, at dækket har nået et ydelsesniveau, som anerkendes i adskillige tests og instanser. Derfor er UltraGrip nr. 9 i rækken underlagt et stærkt pres, fordi det skal være bedre end forgængeren og kunne hamle op med den skærpede konkurrence.

 

Meget avanceret udviklingsarbejde

Besøget på Goodyears forsknings- og udviklingscenter i Luxembourg viser, hvor omfattende et arbejde der er lagt i at udvikle dette dæk nr. 9.

Goodyears innovationscenterCopyright © : rezulteo

Inden udviklingsarbejdet startede, havde Goodyear opstillet en kravspecifikation for at sikre, at dækket levede op til de reelle betingelser, som bilisterne udsættes for, dvs. tørt føre, sne, is, vådt føre osv. Uden at det gik ud over de grundlæggende ydelser, et moderne dæk skal kunne præstere såsom levetid, kørselskomfort og rullemodstand.

 

Et banebrydende dæk

Goodyear har udviklet en unik gummiblanding, der indeholder nye bestanddele som f.eks. blødgøringsmiddel. Udfordringen går ud på at forbedre grebet, når det er meget koldt, uden at sætte levetiden og energieffektiviteten over styr.

 

To forskellige dækmønstre!

For første gang markedsfører Goodyear et vinterdæk med to forskellige slidbaner. Det skyldes, at der stræbes efter at opnå gode ydelser i alle dækstørrelser. Derfor har visse udgaver har en ekstra midterrille, mens andre ikke har. 
Gummiklodserne er bearbejdet og finpudset til at yde perfekt trækkraft og optimalt greb. Klodserne er forbundet indbyrdes med et selvlåsende system, som sikrer maksimal stivhed ved bremsning uden at forringe den smidighed, som er nødvendig for trækkraften. Bortledningen af vand er også blevet bearbejdet med omhu.

Vintermærkning Goodyear UltraGrip 9Copyright © : rezulteo

Godkendelse af ydelserne

For at godkende UltraGrip 9's effektivitet i marken blev der fremstillet ikke mindre end 3000 prototyper med 70 forskellige gummisammensætninger, der blev analyseret ud fra 50 ydelseskriterier under mere end 500 000 km testkørsel.

Vi fik lejlighed til som en forpremiere at prøvekøre Ultragrip 9 og bedømme det med hensyn til greb i vådt føre, kørselskomfort og respons. Selv om vi havde et meget positivt indgryk, afventer vi de første testresultater for at se, hvordan dækket ligger i forhold til konkurrenterne, først og fremmest Michelin Alpin 5.

Audi under test på sne med Goodyear UltraGrip 9Copyright © : rezulteo