Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Energy Saver+: holdbarhedstest

Energy Saver+: holdbarhedstest

Nye dæk Udgivet den 07/09/12

Hvad er Energy Saver+ værd efter 30.000 km? For at finde ud af det bad Michelin, som har gjort varige ydelser til en konkurrencefordel, Dekra om at arrangere en holdbarhedstest. Certificeringsorganet sammenlignede ændringerne i Energy Saver+'s ydelser efter forskellige kilometertal med de nærmeste konkurrenter. Resultaterne er overbevisende for Michelin.

Michelin Performance Tour Spring 2012 Copyright © : Michelin

Testprotokol
Holdbarhedstesten af Michelins Energy Saver+ blev helt igennem styret af Dekra, et uafhængigt certificeringsorgan, lige fra indkøb af dæk til målinger, fastlæggelse af metoder og montering.

Testens mål var at køre 30.000 kilometer under normale kørselsforhold (500 km/dag). Konvojen bestod af 7 biler og kørte gennem 25 lande.

De valgte biler var Golf model 6 TDi 105 monteret med 195/65 R 15H. De var helt ens, justeret på samme måde og vejede det samme (en forsøgsdukke på 68 kg var placeret ved siden af føreren for at give bilen ballast).

 

Michelin Performance Tour Spring 2012


Michelin Performance Tour Spring 2012 af rezulteo-pneu

 

Michelin Energy Saver+ blev sammenlignet med følgende konkurrenter

Vi kan blot beklage, at Continental ikke var repræsenteret af det nye ContiPremiumContact 5, som har højere ydelser. Dekra forsikrede os, at det ikke kunne fås i den valgte størrelse på det tidspunkt, hvor dækkene blev købt.

Testresultater

 PirelliBridgestoneGoodyearContinentalMoyenne

Bremseegenskaber i vådt føre (i m)

+ 0.1
+ 0.6+ 2.3+ 1.6+ 1.2
Levetid 
(i km)
- 8 200
- 8 300- 9 200- 11 700- 9 300
Brændstof-forbrug (i l)+ 14+ 39+ 24+ 7+ 21

Bremseegenskaber i vådt føre
Testen blev udført i Berlin efter 18.000 km kørsel. Målingerne viser forskellen i bremselængde i forhold til Energy Saver+.

Levetid
Den svarer til det kørte antal kilometer, før den lovlige slidgrænse er nået. Levetiden er beregnet ved ekstrapolering af slidgraden efter 30.000 km. Tallene viser forskellen i kilometerydelse i forhold til Energy Saver+.

Forbrug
Det blev målt under hele testen. Brændstofbesparelsen er beregnet ud fra Energy Saver+'s kilometerydelse. Målingerne viser, hvor mange flere liter brændstof der blev brugt af bilerne monteret med konkurrentdæk. 

Fotos fra Michelin Performance Tour Spring 2012

Se også 
>> Michelin Energy Saver+: ydelser 
>> Michelin Energy Saver+: teknologi 
>> Michelin Energy Saver+: dækstørrelser