Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Continental SportContact 6 testes af rezulteo

Continental SportContact 6 testes af rezulteo

Nye dæk Udgivet den 16/09/15 af Julien Taillandier

SportContact 6 er Continentals nye sportsdæk. Dækket glimrede med en rekord for nylig på Nürbugring, hvor det var monteret på en Honda Civic Type R, og tegner til at blive en af fremtidens referencer i denne kategori.

Porsche under test af Continental SportContact 6 Behagelig overrasket over præstationer under banetest af Continentals nye SportContact 6 - Copyright © : Continental

Den 6. generation sportsdæk fra Continental skifter navn fra ContiSportContact til SportContact. Ønsket om forenkling går absolut ikke igen i det særlig avancerede udviklingsarbejde på det nye dæk.

I adskillige år har den tyske dækproducents sportsserie optrådt som reference både i udgave 5 eller den mere radikale udgave 5P. Derfor hvilede der et tungt ansvar på "SC6"s skuldre, men lanceringen med en teaser afslører dækkets enorme potentiale
Det var monteret på den nye Honda Civic Type R, verdens mest kraftfulde forhjulstrækker, som gennemførte løbet på Nürburgring med den bedste omgangstid i sin kategori (7 minutter og 50,63 sekunder). Logisk set vil den blive standardmonteret med dette dæk. Det er en bedrift, som viser dækkets ubestridelige effektivitet.

Det nye Continental SportContact 6Copyright © : Continental

Et endnu mere udpræget sportsdæk! 

Continental havde advaret om, at SportContact 6 ville være et endnu mere udpræget sportsdæk end forgængeren og ligge tættere på serie 5P.

Dækket tager klart sigte på meget højtydende bilmodeller som Audi R8 og Porsche 911 og er udviklet til at give føreren en enestående køreoplevelse og samtidig bevare et meget fint sikkerhedsniveau

 

Teknologisk forarbejde

SC6 ikke en revideret og forbedret udgave af forgængeren, men et helt nyt dæk fremkommet efter et særlig grundigt udviklingsarbejde på forskellige punkter:  

  • Slidbanen er optimeret til at forbedre kraftoverføringen og dermed effektivitet og respons
  • Gummiblandingen tilpasser sig underlaget, så der skabes en sugekopeffekt.

I forhold til forgængeren har dækket gjort betydelige fremskridt. Op til 14 % bedre på en række felter.  

Se videoen med SportContact 6 for fuld udblæsning:

Test på Bilster Berg…

Continental havde valgt at lancere sit nye dæk på denne tyske bane, der kan betegnes som en slags "mini-Nürburgring", med niveauforskelle, temposkift og en masse vanskeligheder, som kunne have gjort livet surt for SportContact.


... På tørt underlag…

Med sin flat 6-motors 340 heste var Cayman GTS et ideelt udgangspunkt til at bedømme SportContact 6. Det perfekt afbalancerede chassis er velegnet til at måle dækkenes kvalitet.

Under prøvekørslen på banens hurtige afsnit kunne man bedømme fremskridtene i forhold til ContiSportContact 5 med hensyn til rene sportspræstationer. Det virkede straks, som om dækket fastholdt bilen i svingene, der blev angrebet med millimeternøjagtighed. Pludselige retningsskift og hårde opbremsninger foregik med præcist respons. Hvad køreoplevelsen angår, så lå den midtvejs mellem fornemmelsen med et klassisk sportsdæk og med et semi-slick.

Test af SportContact 6 i svingCopyright © : Continental

... Og i regnvejr!

De første baneomgange fremhævede dækkets typiske fortrin i tørt føre. Da Continental meldte om fremragende ydelser i vådt føre, var vi derfor meget nysgerrige efter at afprøve det, fordi disse ydelser som regel er fuldstændig modstridende. Derfor blev den skylregn, som pludselig væltede ned over banen, hilst velkommen 

Øjeblikket var kommet til at skifte køretøj og gå i lag med banens bugtede del. Der var reserveret tre sportsmodeller med permanent firehjulstræk til denne øvelse: Audi RS3 (340 hk), Mercedes Classe A45 AMG (360 hk) og Volkswagen Golf 7 R (300 hk). 

De første sving blev tacklet forsigtigt på grund af de betydelige vandmasser, som strømmede hen over asfalten, og risikoen for at miste grebet under sådanne omstændigheder. Trods de dårlige vejrforhold opførte SportContact 6 sig kongeligt i alle tre konfigurationer. Imponerende tilmed i betragtning af markedsplaceringen.

Dækket udviste en ypperlig stabilitet i kurver ved høj fart og en fortræffelig retningsbevarelse, og det mistede ikke pludselig grebet. Selv på grænsen for dækkets vejgreb gav det slip progressivt og skånsomt

Prøvekørsel på bane af Continentals SportContact 6 Copyright © : Continental

Med andre ord viste SportContact 6 sig at være en ædel årgang. Selv om dækket især er møntet på bilister, som søger et produkt med meget høje ydelser, tilsidesættes sikkerhed og køreglæde på ingen måde. 

Markedsførte dækstørrelser: 

SportContact 6 fås på nuværende tidspunkt i 41 udgaver fra 19 til 23". Der sendes flere andre størrelser på markedet i de kommende måneder. 

Se de øvrige billeder fra banetesten:

Continental SportContact 6