Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Continental ContiSportContact 5: utilsløret sportspræg

Continental ContiSportContact 5: utilsløret sportspræg

Nye dæk Udgivet den 09/11/11

Continental har udviklet den seneste udgave af ContiSportContact, som er et high performance dæk til sportsprægede personbiler og kraftfulde SUV'er. Med udgangspunkt i Black Chilli teknologien skulle dækproducenten have opnået mere afbalancerede ydelser.

BMW X6, dæk Continental ContiSportContact 5 Copyright © : Continental

ContiSportContact 5 indgår i en linje, som har fået en godt navn inden for sportsprægede biler og kraftfulde SUV'er. Forgængeren, ContiSportContact 3, er monteret på mange kompakte biler med stor motoreffekt.

Med ContiSportContact 5 opnås ifølge dækproducenten endnu bedre styrepræcision og sportspræstationer uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Dæk ContiSportContact 5 af ContinentalCopyright © : Continental

Stærke sider: sikkerhed, rullemodstand, levetid

ContiSportContact 5 er udviklet med henblik på "fornuftige" sportspræstationer. Continental i Hannover oplyser således, at rullemodstanden er formindsket med 10 % i forhold til ContiSportContact 3, og at levetiden er forlænget. Disse forbedringer er udtryk for ønsket om at indføre miljøansvarlighed på dette dæksegment.

På sikkerhedssiden angiver Continental en 9 % kortere bremselængde. Men sportstendensen prioriteres fortsat i dette dæk med en slidbane, der øger greb og forbedrer styreegenskaberne (dækmønster med makroklodser).

Teknologi: Black Chilli revolutionen

Black Chili teknologien fremstilles som revolutionerende og kendetegnes ved en såkaldt adaptativ gummiblanding. Den sætter dækket i stand til at tilpasse sig de belastninger, som opstår under kørslen, gennem udnyttelse af de svingninger, dækket udsættes for under kørsel og bremsning.

> Ved en stabiliseret hastighed på 100 km/t svinger dækket således med en frekvens på 13,8 Hz. Dette lave effektniveau i gummiblandingen aktiverer polymererne med lange kemiske kæder, som forhindrer varmeenergien fra kørslen i at trænge ind i dækket. Derfor afkøles dækket hurtigere, så rullemodstanden formindskes, og dækkets energieffektivitet forbedres.

> Omvendt stiger antallet af svingninger betydeligt under bremsefasen. Når der bremses ved 100 km/t, forhøjes svingningsantallet 200 gange og kommer op på 2.770 Hz. Den høje frekvens påvirker de kortkædede polymerer, som kan oplagre den energi, der dannes under bremsningen. De svingninger, dækket udsættes for under bremsning, omdannes så til varme, hvilket forbedret grebet og bremselængden.

Med denne teknologi kan man altså få et dæk, som både har en kort bremselængde og en høj energieffektivitet i kraft af en lav rullemodstand.

Serie 50Serie 40/35Serie 45SUV
205/50 R17 V / W XL
215/50 R17 W XL
225/50 R17 Y XL
245/40 R17 Y
225/40 R18 Y XL
235/40 R18 Y XL
245/40 R18 Y XL
255/35 R18 Y XL
205/45 R17 W XL
215/45 R17 W/W XL
225/45 R17 Y/Y XL
225/45 R18 Y XL
235/45 R17 Y/Y XL
235/45 R18 Y XL
245/45 R17 Y XL
245/45 R18 Y XL
235/55 R18 V
255/55 R18 Y XL
255/50 R19 Y XL
275/45 R19 Y XL
275/40 R20 Y XL
275/45 R20 Y XL