Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Continental ContiEcoContact 5: mere sikkert, mere miljøvenligt

Continental ContiEcoContact 5: mere sikkert, mere miljøvenligt

Nye dæk Udgivet den 09/11/11

ContiEcoContact 5 bliver den nye reference i dækproducentens grønne serie. Dækket er tiltænkt personbiler og forener ifølge Continental lav rullemodstand og kort bremselængde. Det markedsføres fra slutningen af 2011.

Foto af dæk ContiEcoContact 5 Copyright © : Continental

I ContiEcoContact 5 er der indarbejdet væsentlige fremskridt i forhold til forgængeren, især hvad angår foreningen af modvirkende størrelser som bremseevne og rullemodstand.

ContiEcoContact 3 udmærkede sig med fortrinlige dynamiske og sikkerhedsmæssige præstationer, men mindre med hensyn til økonomi i sammenligning med sine konkurrenter.

ContiEcoContact 5 er væsentlig forbedret i denne henseende og har 20 % lavere rullemodstand end ContiEcoContact 3, et fremskridt, som giver sig udtryk i et 3 % lavere forbrug.

Teknologi: nytænkning

Der er mange forskelle mellem ContiEcoContact 3 og ContiEcoContact 5. Alt lige fra karkasse, gummiblanding til dækprofil og slidbanemønster er nytænkt.

> Slidbane 

Foto af dæk ContiEcoContact 5Copyright © : Continental

Med ContiEcoContact 5 var målsætningen for Continentals teknikere at formindske dækmønsterets deformation på kontaktfladen med underlaget. Derfor er mønsterklodserne forsynet med ultratynde lameller, der virker som viskere på en våd vejbane. Lamellerne skærer gennem vandfilmen og sikrer fine bremselængder.  Desuden bevarer mønsterklodsernes kanter deres udformning og bidrager til en lav rullemodstand. 

> Gummiblanding 

Gummiblandingen i ContiEcoContact 5 er baseret på en ny type polymerkæder, der binder silikaterne mere fast i blandingen. Altså bevæger blandingens kemiske forbindelser sig mindre. Resultatet er, at grebet på våd vej forbedres, og at rullemodstanden formindskes.

> Dækkets opbygning 

Sidevæggen og hælen (område, som fastholder dækket på fælgen) har gennemgået særlige bearbejdninger med indførelse af en ændret tå (område over metalforstærkningen), som er hårdere og afstiver dækket, og samtidig begrænses deformationen i hælområdet i kraft af en ny type blanding.  Takket være disse løsninger har dækkets tykkelse kunnet formindskes, og dermed vægten.

Serie 70/65

Serie 60

Serie 55/5

165/70 R 14 T

185/65 R 15 H

195/65 R 15 95 H XL 

195/65 R 15 V

205/65 R 15 W X

185/60 R 15 84 T  

185/60 R 15 H XL

195/60 R 15 H

195/55 R 15 V

205/55 R 16 H XL / V XL  

215/55 R 16 W XL

225/55 R 16 Y XL

195/50 R 15 V