Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller

Bridgestone DriveGuard, et runflatdæk til alle bilmodeller

Nye dæk Udgivet den 22/01/16 af Julien Taillandier

Bridgestone har netop sendt et epokegørende dæk på markedet: DriveGuard. Det er det første dæk med runflatteknologi, som kan monteres på alle bilmodeller på markedet, forudsat at de er udstyret med dæktrykovervågningssystem (TPMS).

Kørsel med punkteret Bridgestone DriveGuard dækDriveGuard Kørsel med punkteret Bridgestone DriveGuard dæk, det første sikkerhedsdæk tilpasset alle bilmodeller - Copyright © : Bridgestone

Runflatteknologi betyder, at dækket kan rulle videre efter punktering. Det er en ubestridelig fordel for sikkerheden, hvis man punkterer i et risikoområde, men forbundet med en række anvendelsesbegrænsninger og især forbeholdt en begrænset kategori køretøjer. Runflatteknologien gør nemlig dækket meget stift og foringer sommetider kørselskomforten. Runflatdæk er også dyrere, tungere med deraf følgende elendig energieffektivitet og forbeholdt biler med en passende affjedring. Sådan var det før.   

Runflatdæk til alle bilmodeller

Med lanceringen af DriveGuard har Bridgestone ændret spillereglerne fuldstændig. For det nye dæk har ambitioner om at give alle bilmodeller adgang til runflatteknologien. Den eneste betingelse er, at de er udstyret med dæktrykovervågningssystem (TPMS), som lovgivningen kræver på alle køretøjer markedsført efter november 2014.

For at kunne udvide teknologiens anvendelsesområde og samtidig fjerne de største hindringer har Bridgestone hovedsagelig fokuseret udviklingsarbejdet på dækkets opbygning. Det skulle gøres mindre hårdt og næsten lige så behageligt at køre med som et almindeligt dæk. Derfor har Bridgestone optimeret dæksiderne betydeligt, da de er sæde for runflatteknologiens væsentligste egenskaber og årsag til sikkerhedsdækkets anvendelsesbegrænsninger. 

Dækproducenten har derfor udviklet en lettere opbygning (vægtgevinst på 10 %) og arbejdet med belastningernes fordeling, når dækket er fladt, og dets evne til at sprede varmen efter punktering.

Punkteret Bridgestone DriveGuardCopyright © : Bridgestone

Prøvekørsel med positivt resultat

Formålet med vores prøvekørsel arrangeret af Bridgestone var at vise os, at DriveGuard var et runflatdæk i bogstavelig forstand! Altså startede vores test på en 20 km strækning med et bjergpas, en motortrafikvej og en bil med et punkteret dæk! Under de første hjulomdrejninger kunne vi høre den karakteristiske støj fra et punkteret dæk, som opfordrer til forsigtighed. Men hvad køre- og styreegenskaberne angår, skal det indrømmes, at det næsten var umuligt at vide, at der ikke var tryk i et af dækkene. Bilen holdt kursen og leverede pæne ydelser. Det er grunden til, at dæktrykovervågningssystem er LOVPLIGTIGT på biler, som får monteret DriveGuard. En ukyndig bilist kan nemlig sagtens køre med et punkteret DriveGuard uden at være klar over det.

Glem ikke, at runflatteknologien kun skal sætte bilisten i stand til at køre til nærmeste værksted under tilpassede betingelser (80 km i alt med højst 80 km/t).

Ved afprøvning af DriveGuard under klassiske kørselsforhold kan man mærke, at det ikke er hårdt som et almindeligt sikkerhedsdæk. Køreoplevelsen ligger tæt på fornemmelsen med Turanza T001, som er mærkets premium dæk. 

Efter de sædvanlige prøvningsinstansers tests vil det være muligt at bedømme dækkets reelle ydelser.

Bridgestone DriveGuard på RenaultCopyright © : Bridgestone

Til hvilke biler, til hvilken pris?

Som sagt vil det nye dæk kunne monteres på alle biler med TPMS. Også dem, der er typegodkendt til originalmontering med runflatdæk som visse BMW modeller.

DriveGuard vil kunne fås i handlen fra marts 2016 i størrelser fra 15 til 18". Andre størrelser kommer på markedet i årets løb.

Det tager således sigte på kompakte og mellemstore personbiler. Prisen skulle komme til at ligge på samme niveau som markedets premium produkter, dvs. ca. 10 % billigere end et almindeligt runflatdæk.