Nye dæk: produktnyheder fra dækproducenterne - Bridgestone Blizzak LM001 - et vinterdæk med høje ambitioner

Bridgestone Blizzak LM001 - et vinterdæk med høje ambitioner

Nye dæk Udgivet den 15/03/14 af Anne

I forbindelse med lanceringen af sit nye vinterdæk, Blizzak LM001, inviterede Bridgestone os til sit testcenter, Swedish Proving Ground, i Vidsel, Sverige. Vi kunne i flere workshops opleve det nye high performance dæk, som satser stærkt på at blive en reference i kategorien vinterdæk.

Bridgestone LM001 Bridgestone Blizzak LM001 testes på Swedish Proving Ground - Copyright © : rezulteo

Bridgestones udviklingscenter, som ligger tæt på den nordlige polarkreds, er os ikke ubekendt. Vi har nemlig tidligere haft lejlighed til at bruge disse baner til at teste forskellige produkter og prototyper af vinterdæk.

Blizzak LM001 - et kompromisløst dæk 

Dækmønster på Bridgestone Blizzak LM001Copyright © : Bridgestone
Vinterforhold kan byde på mange forskellige kørselssituationer, f.eks. isslag, snesjap, regn, tør vej osv. Det er ud fra disse forudsætninger, Bridgestone har udarbejdet sine kravspecifikationer for Blizzak LM001.

Hvad angår teknologien, er det nye dæk forsynet med et originalt slidbanemønster med dybe indsnit, såkaldte "horn lugs". De bliver bredere ud mod dækskulderen og sikrer bl.a. en mere effektiv afledning af vand og sne, samtidig med at kontakten med kørebanen forbedres. Disse store riller bidrager væsentligt til at øge trækkraften på snedækket underlag.

Vandstrom Bridgestone LM001Copyright © : Bridgestone
Vandstrom fortsat Bridgestone LM001Copyright © : Bridgestone

 

 

 

 

 

Med hensyn til vandafledning bør Bridgestone teknikernes præcisionsarbejde fremhæves, for de har oven i købet afrundet kanterne på klodserne ved indsnittene. For skarpe vinkler skaber turbulens i vandstrømmen og forhindrer effektiv bortledning af vandet (se billeder). Tilsyneladende en mindre ændring, men som ifølge Bridgestones teknikere betyder væsentlige forbedringer.

3D- og 2D-klodser Bridgestone LM001Copyright © : Bridgestone
Dækket har også tredimensionale lameller, som er mere og mere udbredt på vinterdæk. De øger vejgrebet og trækkraften. Bridgestone oplyser tilmed, at dækkets slidstyrke er forbedret.

 

 

 

Prøvekørsel af Blizzak LM001 på Swedish Proving Ground

Til afprøvningen af det nye dæks ydelser havde Bridgestone forberedt forskellige workshops på testbanen. I hver workshop blev LM001 sammenlignet med Continental ContiWinterContact TS 850. Den japanske dækproducent havde valgt det tyske dæk, fordi det er en af referencerne inden for vinterdæk og i øvrigt har vundet førstepladsen i adskillige tests afholdt af europæiske organisationer. Bridgestone ville altså sammenlignes med en seriøs modstander og stille sig som outsider i de foreslåede prøver.

I en nær fremtid kan du se datagrafik med disse to dæks ydelser på grundlag af de af Bridgestone oplyste tal.

 

I korte træk

Helhedsindtrykket er positivt. LM001 virker umiddelbart tiltalende på grund af dækkets præcision og respons på alle prøvebanens underlag. På sne giver dækket en fortræffelig føling med underlaget og tillid, fordi det fungerer godt sammen med de elektroniske assistancesystemer (ESP og ABS). Vi fik lejlighed til at prøve og sammenligne det med konkurrenten fra Continental i forskellige situationer: bremsning, acceleration, start på bakke, slalom og styrbarhed under specifikke nordiske vinterforhold. De to dæks præstationer ligger meget tæt på hinanden, hvilket i betragtning af de mange sejre, som Continentals dæk har vundet, er et virkeligt kompliment til Bridgestones dæk. Sidstnævnte er helt nyt på markedet og bygger på mærkets seneste tekniske fremskridt. Desuden høster det fordelene af adskillige års udviklingsarbejde på de svenske prøvebaner. Det markerer sig i forhold til Continentals dæk bl.a. med hensyn til trækkraft og greb på snedækket underlag.

Selv om Bridgestone har oplyst tal og givet os lejlighed til at bedømme og sammenligne dækkene, er det umuligt at opstille en samlet klassificering, eftersom en objektiv sammenligning bør være udtømmende og inddrage alle dækkets ydelser, herunder slid, levetid, støj, greb i tørt og vådt føre.

Efter vores prøvekørsel på Swedish Proving Ground hersker der ingen tvivl om, at Blizzak LM001 vil ligge højt i klassificeringerne i de europæiske tests. Deraf vil vi så kunne uddrage en samlet bedømmelse af dækket, især dets ydelser i tørt og vådt føre, som vi ikke fik afprøvet.

Her er en video, der fortæller lidt om vores testdag og de enestående rammer, som Swedish Proving Ground byder på.

 

Hvad angår dækstørrelser, skulle Blizzak LM001 ifølge de seneste oplysninger fra Bridgestone komme på markedet i 7 dimensioner her i år (fra 14 til 15"). Og fra 2015 vil udvalget blive udvidet til at omfatte 54 størrelser fra 14 til 20".